معماری
بنام يگانه معمار هستي
قالب وبلاگ

معماری یک ابزار ماورایی است ، معماری یک مفهوم است در یک بستر ، که بوسیله آن اثری به دست توانای معمار هنرمند خلق میشود برای پز دادن ، برای ابراز وجود کردن ، برای قدرت به رخ کشیدن و برای از این قبیل " ترین ها " ، " شکوهمند ترین " ، " عظیم ترین " .... و در نهایت رسیدن به قله پیشرفت علم و تکنولوژی ، چون برای خلق یک اثری که قابلیت های " پز" و " به رخ کشیدن " و" ترین ها " دار شدن را داشته باشد به ابزار و علم و فناوری و تکنولوژی نوین و پول و سرمایه هنگفت نیاز دارد که بایستی مهیا شود و " همه اسباب بزرگی همه آماده شوند". برای همین خاطر است که در خلق یک اثر جاویدان به یک بستر چندین ساله و یک بستر پر پول و یک خواهنده و سفرش دهنده دانا و توانا و ریشه دارنیازاست. تا مثلا مسجد شیخ لطف الله اصفهان شود که تاکنون بیش از چهارصد سال با صلابت و استواری به تمام دنیا فخر میفروشد و ما هنوز با آن " پز " میدهیم.

 

این ابزار ماورایی دست همه کس نیست ، همه جا نیست ، همه نمیتوانند از آن استفاده کنند . ولی مصنوع ساخت این ابزار ماورایی قابل دیدن برای عموم است ، قابل آه کشیدن و آرزو کردن برای دیگران است ، یک اصل انکار ناپذیر و مشهود قدرت معنوی و هنری جاویدان است ، یک اثر گرانبهاست ، بله یک اثر جاویدان است.

 

بله معماری یک ابزار ماورایی است ، یک مفهوم است در یک بستر.

قدیما در همه جای دنیا اعیان و اشرافی بودند ، اینها از سایر مردم متمایز بودند و درثروتشان و نحوه زندگی کردن و رفتار و منش و خوراک و پوشاک شان ، این وجوه تمایز کاملا مشهود بود و بین اینها رقابت هایی سخت وجود داشت و به قول خودمون چشم و هم چشمی شدیدی با هم داشتند.آنها که از قشر اعیان و اشراف بودند و این رقابت ها را با هم داشتند که کاری نداریم ولی عده ای دیگر بودند که از آن قشر نبودند و میخواستند ادعا کنند که جزو اعیان و اشراف هستند و توانایی و ثروت و زورشان هم نمیرسید ، با انجام یک سری ظاهر سازی مثلا با تهیه وخرید اصل یا بدل بفرض کفش و کلاه و لباس مثل فلان اعیان واشراف ، ادای ظاهری آنها را در می آوردند تا ثابت کنند که مثل اونها هستند.

 

البته ناگفته نماند رقابت ها میتواند یکی از عوامل پیشرفت و توسعه هم محسوب بشوند

 

حالا متاسفانه حکایت معماری هم اینچنین شده.

[ سه شنبه 30 مهر 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

آتلیه معماری             

               چارچوب

    در غرب تهران افتتاح شد   

  

کارگاه نرم افزار

 

Photoshop

Auto Cat

3DMax

V-ray

Rhino

Revit

Sketch up

 

کارگاه اسکیس

 

اسکیس مقدماتی

اسکیس پیشرفته

پرسپکتیو

راندو

کروکی

 

کارگاه ماکت سازی

 

ماکت سازی حجمی

ماکت اتود

 

مسئول هماهنگی آقای ابراهیمی

تلفن:09366692687 

آدرس  : تهران - خیابان مرزداران - ..........

 

[ جمعه 29 دی 1387برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

سیستم تولید انرژی خوشیدی و باد این خانه را بی نیاز از اتصال به شبکه خدمات انرژی می کند.


آیا می خواهید با آسایش حضور در خانه سفر کنید ؟ اگر پاسخ شما مثبت است نگاهی به این خانه چوبی شگفت انگیز بیاندازید.

ProtoHaus یک خانه چوبی با تکیه بر پایداری،عملکرد گرایی و زیبایی شناختی است.در این بنا از مصالح بازیافتی و اصلاح شده استفاده شده و روند ساخت و ساز با نظارت شرکت ساختمانی S. C. Holle و کمک آنها انجام شده است.


 

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

معاون عمرانی استاندار تهران از ابلاغ بخشنامه جدید به شهرداری‌ها جهت حضور مثلث مالک، مهندس ناظر و نماینده شهرداری هنگام گودبرداری‌ها خبر داد.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

لایحه‌ای که شهرداری‌تهران دو هفته پیش برای ضابطه‌مند کردن گودبرداری‌های ساختمانی آن را به شورای‌شهر ارسال کرده بود، دیروز پس از اصلاح در صحن شورا، به تصویب نهایی رسید، اما تعدادی از اعضای شورا نگران آثار منفی ابلاغ این مصوبه، بر رفتار سازنده‌ها به خصوص در بافت‌فرسوده پایتخت هستند


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

انواع اتاقها

 

اتاق یك نفره : اتاق یك نفره كه سینگل نامیده می شود . دارای یك تخت می باشد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده می شود .

 

اتاق دو نفره : اتاق دو نفره كه دبل یا توئین نامیده می شود . دبل یعنی اتاقی كه یك تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی است كه دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده می شود .

 

اتاق سه نفره :اتاق سه نفره كه تریپل نامیده می شود . دارای 3 تخت تك نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده می باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده می شود .

 

سوئیت Suite: به اتاقی گفته می شود كه قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضی از هتل ها قسمت پذیرایی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد ( دوبلكس ) البته می توان در سوئیت یك آشپزخانه كوچك نیز دایر نمود .

 

آپارتمان Apartment :عبارت است ازیك هال و پذیرایی با یک ، دو و یا سه اتاق خواب كه هر كدام دارای دو تخت است . در صورتی كه دواتاقه باشد، معمولاً یك اتاق ( دبل ) یك تخت دو نفره و اتاق دیگر توئین، دو تخت یك نفره خواهد داشت .هر آپارتمان یك حمام مشترك دارد و یك آشپزخانه كوچك.معمولاً در قسمت پذیرایی به تعدادكافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

«کشور ایران از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و ایرانیان در تمامی نقاط دنیا بعنوان مردمان متمدن و فرهیخته شهره عام و خاص بوده‌اند. آثار برجای مانده از پیشینیان خود گواه این مدعاست. چنانچه در میان این آثار، نمونه‌های زیبایی از بناهای سنتی– اسلامی با پشتوانه فرهنگ سه هزار ساله این مرز و بوم و بهره‌گیری از آموزه‌ها و اعتقادات مذهبی به چشم می‌خورد که قلب هر بیننده را مملو از عشق به وصال یار حقیقی و ذهنش را نزدیک‌تر به عالم معنا می‌نماید. مساجدی که در این قیاس می‌گنجد و در اوج هنر واقعی قرار دارند، کم نیستند ولی برخی از آن‌ها به گونه‌ای منحصر به فرد جلب توجه و نظر می‌کنند. مسجد چوبی که نخستین و تنها مسجد چوبی دنیاست، از همین دیدگاه به عنوان محور و مرکز فعالیت‌های مجتمع فرهنگی، سیاحتی، اقامتی دهکده چوبی نیشابور واقع شده است. این مجموعه با وسعت حدود ۱۰هکتار شامل بخش‌های مختلفی از جمله موزه، رستوران، فروشگاه، آلاچیق، سوئیت و ازهمه مهمتر مسجدی چوبی است که هر صاحب سلیقه‌ای را مجذوب خود می نماید.

16330109194215139197237831331621676097149123 معرفی دهکده چوبی نیشابور


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 9 آذر 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

نگاره: معمار:
            کسی که معماری می‌کند.طراح و سازنده ساختمان‌ها است.از معماران مهم و شهره ایرانی می‌توان به شیخ بهایی اشاره کرد که وی طراح حمامی بود که تنها با یک شمع گرم می‌شدکه این شمع از طریق تساعد گازهای زیرزمینی روشن نگه داشته می‌شد .
            برابر فارسی واژهٔ عربی معمار، مِهراز است.
            در واقع معمار،مانند همه افراد دیگر،تخیلاتی دارد ولی با این تفاوت که می‌تواند این تخیلات خود را به عرصه ظهور برساند. تفاوت معماران نیز در قدرت تخیل، و همچنین توانایی آنان برای تحقق بخشیدن به آن است.معماری علمی است که با تکیه بر مضامین علمی و حرکت در مسیرخلاقیت هنری سعی در بهبود شرایط زندگی برای آحاد جامعه دارد و در واقع یک معمار،باید در تمامی زمینه‌های علمی و هنری خبره باشد تا بتواند اثری در خور توجه از خود بجا بگذارد.
            از معماران بزرگ جهان می‌توان از: چارز ادوارد ژنرت (لو کوربوزیه)- فرانک لوید رایت- ریچارد مایر - میس ون در روهه - لویی کان - زاها حدید - رنستو پیانو - فوجیتسو ناکاتا و ... نام برد.
            از معماران برجسته ایرانی می‌توان از :هوشنگ سیحون-سیدهادی میرمیران- صارمی- منوچهر مزین- محمدرضا سپهرزاد- بهرام شیردل- فریار جواهریان - ایرج کلانتری و ... نام برد.
            معماری :
            به ندرت دانشجويي يافت ميشود که بتواند به روشني معماري را تعريف کند. تعريف معماري در فرهنگ لغت عبارت است از: هنر و علم طراحي و بناي ساختمانها.
            معماري به عنوان اجتماعي‌ترين هنر بشري با فضاي اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آينده، لحظه‌اي از زندگي روزمره آدميان غايب نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمانهايي هستند که با استفاده از هنر و مهارتهاي علمي و رياضي طراحي شدهاند. اين مهارتها در ترکيب با هم عناصر زيباييشناسي ناميده ميشوند. اصول زيباييشناسي برگرفته از هنر، علم و رياضيات در طراحي معماري مورد استفاده قرار ميگيرند، مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ براي ايجاد يک الگو، توازن، ريتم، کنتراست و وحدت. اين عناصر در کنار هم به معماران اجازه ميدهند تا ساختمانهاي زيبا و مفيد خلق کنند. به بيان بهتر، اصول زيباييشناسي به اضافه جنبههاي ساختاري به ساختن يک ساختمان موفق کمک ميکند.
            موضوع معماري درباره فضاست. تعاريف مختلفي كه تاكنون از معماري ارائه شده است، اغلب به گونه‌اي بر اهميت فضا در معماري تاكيد مي‌كنند، بطوري‌كه وجه مشترك بسياري از اين تعاريف، در تعريف معماري به عنوان فن سازماندهي فضا است. به عبارت ديگر موضوع اصلي معماري اين است كه چگونه فضا را با استفاده از انواع مصالح و روشهاي مختلف، به نحوي خلاق سازماندهي كنيم. از ديدگاه  اگوست پره(Auguste Perret) ، معماري هنر سازماندهي فضاست و اين هنر از راه ساختمان بيان مي‌شود. ادوارد ميلر اپژوكوم (Edvard Miller Upjokom) نيز معماري را هنر ساختن و هدف كلي آن را محصور كردن فضا براي استفاده بشر تعريف مي‌كند. به گفته لامونت مور (Lamont Moore) نيز معماري هنر محصور کردن فضا جهت استفاده بشر است.
            معماری یا مهرازی یعنی ارائه بهترین راه حل، چه استفاده از راه‌حل‌های گذشته، چه آفریدن راه‌حل جدید برای رسیدن به هر هدفی.
            معماری هنر و دانش طراحی بناها و سایر ساختارهای کالبدیست. تعاریف جامع تر، بیش‌تر معماری را شامل طراحی تمامی محیط مصنوع از طراحی شهری و طراحی منظر تا طراحی خرد جزییات ساختمانی و حتی طراحی مبلمان می‌دانند.
            طراحی معماری در اصل استفاده خلاقانه از توده، فضا، بافت، نور، سایه، مصالح، برنامه و عناصر برنامه ریزی مانند هزینه، ساخت و فناوری است به منظور دستیابی به اهداف زیباشناختی، عملکردی و اغلب هنری. این تعریف، معماری رااز طراحی مهندسی که استفاده خلاقانه از مصالح و فرمها با بهره گیری از ریاضیات و قواعد علمی است، متمایز می‌کند.
            آثار معماری به عنوان نمادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته می‌شوند. تمدن‌های تاریخی نخست از طریق همین آثار معماری شناخته می‌شوند. ساختمان‌هایی چون تخت جمشید(پارسه)، اهرام ثلاثه مصر (هرم های سه گانه)، کالاسیوم روم از جمله چنین آثاری محسوب می‌شوند. آثاری که پیوند دهنده مهم خودآگاهی‌های اجتماعی بوده‌اند. شهرها، مذاهب و فرهنگ‌ها از طریق همین یادواره‌ها خود را می‌شناسانند.
            معانی و تعاریف:
            باید توجه داشت که امروزه واژه «معماری» در دو معنای وابسته بکار می‌رود:
            •	یکی معماری به عنوان «فرایند ساماندهی فضا» که اسم‌معنا شمرده شده‌است و به یک فعالیت آفرینشگر (خلاقانه) آدمی توجه دارد و بر پایهٔ علمی-تجربی، هنر و فناوری ساخت پدید می‌آید. این برداشت بیشتر از سوی معماران صورت می‌گیرد.
            •	دوم معماری به عنوان «دستاورد ساماندهی فضا» یا اثر معماری که اسم‌ذات شمرده شده‌است و به ساختمان‌هایی اشاره دارد که پیش از ساخت آنها این فرآیند پیموده شده‌است. این برداشت بیشتر از سوی باستان‌شناسان و مورخین معماری بکار می‌رود.
            ویلیام موریس در یک تعریف کلی از معماری چنین می‌نویسد:
            {	معماری؛ شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشر را در بر می‌گیرد و تا زمانی که جزئی از دنیای متمدن بشمار می‌آییم، نمی‌توانیم خود را از حیطهٔ آن خارج سازیم، زیرا که معماری عبارت از مجموعه اصلاحات و تغییراتی است که به اقتضای نیازهای انسان، بر روی کرهٔ زمین ایجاد شده‌است که تنها صحراهای بی آب و علف از آن بی نصیب مانده‌اند. ما نمی‌توانیم تمام منافع خود را در زمینه معماری در اختیار گروه کوچکی از مردمان تحصیل کرده بگذاریم و آنها را مامور کنیم که برای ما جستجو کنند، کشف کنند، و محیطی را که ما باید در آن زندگی کنیم شکل دهند و بعد ما آن را ساخته و پرداخته تحویل بگیریم و سپس شگفتزده شویم که ویژگی و کارکرد آن چیست. بعکس این بر ماست که هر یک، بنوبه خود ترتیب صحیح بوجود آمدن مناظر سطح کره زمین را سرپرستی و دیدبانی کنیم و هر یک از ما باید از دستها و مغز خود، سهم خود را در این وظیفه ادا کند.	}
            تعریفی دیگر از لوکوربزیه:
            {	معماری بازی استادانه و درست اشکال در زیر نور است.	}
            ریشهٔ واژه:
            واژه ی «معماری» در زبان عربی از ریشهٔ «عمر» به معنای عمران و آبادی و آبادانی است و «معمار»، بسیار آباد کننده. در زبان فارسی برابرهایی گوناگونی برای آن آمده‌است مانند: «والادگر»، «راز»، «رازیگر»، «زاویل»، «دزار»، «بانی کار» و «مهراز». مهراز، واژه‌ای است که از «مه» + «راز» درست‌شده و مه برابر مهتر و بزرگ بنایان است. بنابراین از دو بخش «مه»، به‌معنای بزرگ و «راز» به‌معنای سازنده درست شده‌است. این واژه برابر مهندس معمار به تعبیر امروزی است. در زبان لاتین نیز واژه "architect" از دو بخش archi به معنای سر، سرپرست و رئیس و tecton به معنای سازنده درست شده که کاملاً همتراز با واژه مهراز می‌باشد. مفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانی archi-tecture به معنای ساختن ویژه دارد, ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد. آرخه(arkhe)از فعل آرخین(arkhin) به معنای هدایت کردن و اداره کردن است.‏

معمار:

کسی که معماری می‌کند.طراح و سازنده ساختمان‌ها است.از معماران مهم و شهره ایرانی می‌توان به شیخ بهایی اشاره کرد که وی طراح حمامی بود که تنها با یک شمع گرم می‌شدکه این شمع از طریق تساعد گازهای زیرزمینی روشن نگه داشته می‌شد .
برابر فارسی واژهٔ عربی معمار، مِهراز است.
در واقع معمار،مانند همه افراد دیگر،تخیلاتی دارد ولی با این تفاوت که می‌تواند این تخیلات خود را به عرصه ظهور برساند. تفاوت معماران نیز در قدرت تخیل، و همچنین توانایی آنان برای تحقق بخشیدن به آن است.معماری علمی

است که با تکیه بر مضامین علمی و حرکت در مسیرخلاقیت هنری سعی در بهبود شرایط زندگی برای آحاد جامعه دارد و در واقع یک معمار،باید در تمامی زمینه‌های علمی و هنری خبره باشد تا بتواند اثری در خور توجه از خود بجا بگذارد.
از معماران بزرگ جهان می‌توان از: چارز ادوارد ژنرت (لو کوربوزیه)- فرانک لوید رایت- ریچارد مایر - میس ون در روهه - لویی کان - زاها حدید - رنستو پیانو - فوجیتسو ناکاتا و ... نام برد.
از معماران برجسته ایرانی می‌توان از :هوشنگ سیحون-سیدهادی میرمیران- صارمی- منوچهر مزین- محمدرضا سپهرزاد- بهرام شیردل- فریار جواهریان - ایرج کلانتری و ... نام برد.
 

ادامه مطلب
[ پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]


1.معماری رد زمان است بر فضا .

2.معماری عامل بر سجود است.

3.معماری هنر بیان واقعیت هاست.

4.معماری احساس دوست داشتن زیبایی هاست.

5.معماری موسیقی منجمد لحظه های زندگی ست.

6.معماری بیان دنیای زیستن است.

7.معماری پایه و اساس حفظ محیط زیست است.

8.معماری تکامل ادمیت بر روح و جسم است.

9. معماری آلایش زیر فضاهای زیست محیطی ست.

10.معماری تکرار طبیعت خداست.

11.معماری رابطه ی بین  خلق و آفرینش انسان و خداست.

12.معماری الفبای زندگی آدمیست.

13.معماری ریاضی منجمد اعداد در جامعه است.

14.معماری ابزار رابطه بین انسان و طبیعت است .

15.معماری نهایت تکامل وجود است.

16. معماری ابزار ارتباط  بین انسان و خداست.

17.معماری آغاز وجود و سر انجام وجود آدمیت است.

18.معماری الگوی سجود در مقابل حق است .

19.معماری بیان تصویر زندگی هاست.

20.معماری آرایش پر اعتبار بشر است.

21. معماری ریتم حرکت بشر در طول زندگی ست.

22.معماری بیان لحظه ها ینو و تکرار لحظه های از پیش مشخص است.

23.معماری آفرینش فضا ،متناسب با انسان و نیازهای اوست.

24.معماری خط حرکت انسانهاست.

25.معماری الگوی ساختار زندگی ست.

26.معماری تکرار لحظه های با خود در خود بودن است.

 

[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

در معماری، هر طرح یک سیستم است.”

بنا (محصول)، تجسم و تخیل، تفکر


عوامل موثر بر کانسپت در طراحی: هدف – تحلیل سایت و مکان یابی ساختمان – عوامل فرهنگی اجتماعی- عوامل جغرافیایی- شرایط آب و هوایی – برنامه فیزیکی طرح – خواسته کار فرما – مقیاس و تناسبات – بررسی مصالح و تکنولوژی ساخت بنا – ابعاد انسانی و فضاهای معماری (حرایم) و الزامات تاسیساتی


روش های مختلف طراحی معماری:

۱- روش طراحی فرم گرا که برای طراحی بناهایی مثل سینما، تئاتر، موزه، فرهنگسرا و تا حدودی مذهبی می توانیم از چنین سبک و سیاقی استفاده کنیم.

۲- روش طراحی عملکرد گرا که برای طراحی ساختمان هایی مثل بیمارستان، مدرسه ها و برج های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.


 

فرم و معنا در آفرینش معماری: آفرینش معماری همواره با دو مقوله اساسی سر و کار داشته است: فرم یا شکل و مفهوم یا معنا. این دو مقوله که به ترتیب جنبه های صوری و معنایی معماری را تشکیل میدهند که از بحث انگیزترین مقولات در طول تاریخ معماری بخصوص معماری معاصر بوده اند.

ادامه مطلب
[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

نخستین بار یك فیزیكدانان و كارشناس زلزله ایرانی توانست دلیل ارتعاشات منار جنبان اصفهان را با انجام آزمایش های دینامیكی بررسی كند.
حمید شاهین پور، سرپرست كمیته پژوهشی انجمن فناوری های بومی ایران كه به اختلالات اخیر در نوسانات دو منار اصفهان پی برد تصمیم گرفت علت ارتعاشات بنا را با فرمول های دینامیكی پیدا كند.

پژوهش شاهین پور با تمام فرمول های پیچیده و آزمایشگاهی اش تنها در پی رسیدن به این نتیجه است.«هنگامی كه دو نخ مشابه را به طول مساوی و انتهای نخ ها به یك نخ افقی ببندید دو آونگ كاملا مشابه حاصل می شود. اگر یكی از وزنه های به نوسان در آید یكی دیگر از وزنه ها هم شروع به نوسان می كند. اگر یكی از نخها بلندتر شود در صورت نوسان یكی، وزنه دیگر دچار نوسان نمی شود.حال اگر وزن یكی با دیگری متفاوت باشد باز هم نوسان یكی منجر به اختلال در نوسان دیگری می شود. بنابر این می توان ارتعاش یك مناره به مناره های بعدی هم منتقل شود.»

پیش از شاهین پور افرادی دیگری هم درباره منار جنبان كار كرده اند اما تا كنون كسی، كار آزمایشگاهی روی این بنا انجام نداده اند.

در كشورهای عراق و عربستان هم منار جنبان های زیادی وجود دارد.شاهین پور تمام منارجنبان های ساخته شده در دنیا را متعلق به فرهنگ ایرانی اسلامی می داند.

جالب است بدانید منار جنبان های دنیا در یك دوره زمانی سی ساله دوره تیموریان ساخته شده اند.

[ سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

تعریف:

یک معمار ، یک فرد آموزش دیده در برنامه ریزی، طراحی و نظارت بر ساخت و ساز ساختمان است،عملکرد یک معمار که به آن معماری گویند به معنای پیشنهاد یا ارائه خدمات حرفه ای در ارتباط با طراحی و ساخت ساختمان یا گروهی از ساختمان ها ست و یا فضایی در اطراف سایت ساختمان که هدف عمده آن اشغال یا استفاده توسط انسان است.از نظر وازه شناسی واژه معمار از واژه لاتین architectus مشتق شده است که خود آن از واژه arkhitekton اقتباس شده است در واقع معمار، مانند همه افراد دیگر، تخیلاتی دارد ولی با این تفاوت که می‌تواند این تخیلات خود را به عرصه ظهور برساند. تفاوت معماران نیز در قدرت تخیل، و همچنین توانایی آنان برای تحقق بخشیدن به آن است. معماری علمی است که با تکیه بر مضامین علمی و حرکت در مسیر خلاقیت هنری سعی در بهبود شرایط زندگی برای آحاد جامعه دارد و در واقع یک معمار، باید در تمامی زمینه‌های علمی و هنری خبره باشد تا بتواند اثری در خور توجه از خود بجا بگذارد.

از نظر حرفه ای تصمیمات یک معمار می تواند بر امنیت عمومی تاثیر بگذارد و در نتیجه معمار باید تحت آموزش های تخصصی شامل آموزش پیشرفته و عملی (کار آموزی) برای کسب مجوز تجربه عملی قرار بگیرد.الزامات عملی ، فنی ، و علمی برای تبدیل شدن به یک معمار ، صلاحیت این دادگاه ها متفاوت است.(پایین را ببینید) واژه معمار و معماری نیز در رشته های معماری منظر ، معماری دریایی و اغلب فن آوری اطلاعات (برای مثال یک معمار نرم افزار) ها استفاده می شود. در بسیاری از حوزه های قضایی ، حرفه ای و تجاری جهان استفاده می شود از اصطلاح "معمار ، در خارج از واریانت های مربوط به ریشه لغات ذکر شده ، از نظر قانونی محافظت شده است.          

[ سه شنبه 27 آبان 1390برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

 معماری یا مهرازی هنر و علم طراحی و بنای ساختمان‎هاست. معماری به عنوان اجتماعی‌ترین هنر بشری، با فضای اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظه‌ای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمانهای هستند که با استفاده از هنر و مهارتهای علمی و ریاضی طراحی شده‎اند. این مهارت‎ها در ترکیب با هم عناصر زیبایی‎شناسی نامیده می‎شوند. برگرفته از هنر، علم و ریاضیات مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ایجاد یک الگو، ریتم، کنتراست و وحدت‌ در طراحی معماری مورد استفاده قرار می‎گیرند، این عناصر در کنار هم به معماران اجازه می‎دهند تا ساختمانهای زیبا و مفید خلق کنند.

 

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 27 مهر 1390برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

واژه « معماری » در زبان عربی از ريشه ی « عمر » به معنای عمران و آبادی و آبادانی است و « معمار » ، بسيار آباد کننده . در زبان فارسی برابرهايی گوناگونی برای آن آمده است مانند :
«والادگر » ، « راز » ، « رازيگر » ، « زاويل » ، « دزار » ، « بانی کار » و « مهراز » . مهراز ، واژه ای است مه از « مه » + « راز » درست شده و برابر مهتر و بزرگ بنايان است که از دو بخش « مه » ، يعنی بزرگ و « راز » يعنی سازنده درست شده است . اين واژه برابر مهندس معمار به تعبير امروزی است . در زبان لاتين نيز واژه architect از دو بخش archi به معنای سر ، سرپرست و رئيس و tecton به معنای سازنده درست شده که کاملا همتراز با واژه مهراز می باشدمفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانی archi-tecture به معنای ساختن ویژه دارد, ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد. آرخه(arkhe)از فعل آرخین(arkhin) به معنای هدایت کردن و اداره کردن است. 
 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 27 مهر 1390برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید ترسیم پروژهای اتوکد معماری خود را به ما بسپاری تدریس در مقطع هنرستان وترسیم فنی در مقطع دانشگاه 09366692687
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معماری و آدرس architectiranian.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





قالب وبلاگ

این سایت را حمایت می کنم
عینک آفتابی

صفحه قبل 1 صفحه بعد