معماری
بنام يگانه معمار هستي
قالب وبلاگ
خاطرات بازیهای شادکودکانه در کوچه های داغ تابستان برای همه ما زنده است اما این روزها بچه های ما در قفس آپارتمان ها محبوس شده اند و اتاق های کوچک و نقلی جای حیاط های بزرگ را گرفته اند.

 

زندگی در آپارتمان ماهیت بازیهای كودكانه را هم تغییر داده َ؛ این به معنای چرخشی در امكانات و گرفتارشدن نسل جدید در چنبره چه كنم های اوقات فراغت است.

خیلی لازم نیست به گذشته ها رفت؛ فقط کافی است کارنامه های تحصیلی ات را در بیاوری و برسی به خاطرات دهه 60. روزهای داغ تابستانش را با گرفتن قبولی و خوشحالی ات که روی سنگفرش کوچه پس کوچه های مدرسه تا منزل کش می آمد را مرور کنی.

 

پیوند بازی های نسل قدیم با کوچه
بازی توی آن دوران و قبل تر از آن وقتی پدران و مادرانمان انجامش می دادند، با کوچه پیوند داشت. از وقتی هم که مدرسه می رفتیم دامنه اش وسعت می گرفت و شادابی اش بیشتر می شد.

قایم باشک، گرگم به هوا، الک دولک، هفت سنگ، خاله بازی و معلم بازی توی همه محله ها دیده می شد. دنبال پرنده ها می کردیم و اگر بچه گنجشکی از بید همسایه به خاک افتاده بود، با همان دستان پر از شیطنتی که زنگ می زدیم و فرار می کردیم؛ می رساندیمش به سرشاخه های امن لانه مادری و بعد در لذت این نجات غرق می شدیم.
 


ادامه مطلب
[ شنبه 29 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

AA Tehran Visiting School با همکاری گروه BIG و همیاری رسانه‌ای همشهری‌معماری همایش و نمایشگاهی با تمرکز بر آثار و سبک معماری این گروه برگزار می‌کند.

 

همایش در ۷ مرداد و روز افتتاحیه نمایشگاه با سخنرانی کی‌اوی برگمن، مدیر شرکت و شریک بیارکه انگلس، آغاز می‌گردد؛ این برنامه با جلسه پرسش و پاسخ معماران و نمایش فیلمی از طراحی و اجرای پروژه‌های این گروه معماری ادامه می‌یابد و با افتتاح نمایشگاه و گفتگوی آزاد حضار و نمایندگان AA (مدرسه انجمن معماری لندن) و گروه BIG به پایان می‌رسد.

نمایشگاه آثار BIG پس از برگزاری همایش از ۷م تا ۹م مرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن (کروکی) پذیرای بازدید عموم است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاعات بیشتر و خرید بلیط همایش افتتاحیه با شماره ۴-۸۸۰۴۸۸۲۰ تماس بگیرند.
 

[ جمعه 28 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

ایده جدیدی برای کابردی شدن هر چه بیشتر موزه ها

شهرداری بیشتر نقاط جهان هر کدام به نوعی مشغول طراحی اماکن و فضاهایی هستند که با داشتن یک فضای کاملا معمارانه مردم را نیز در آن به هنر در زندگی خود دلگرم کنند.

از جمله این موارد طراحی موزه ای در شهر تایپه تایوان بود که در داخل بزرگترین پارک این شهر انجام گرفت تا با استفاده از فضای زیبای پارک یک چشم انداز بسیار زیبا را برای بازدیدکننده گان از موزه این شهر ایجاد نماید

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

 

معماری موزه ها

گالری ها
گالری ها که برای نمایش آثار هنری و اشیاء فرهنگی و علمی مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای شرایط زیر باشند:
- از نظر حفاظت در مقابل خرابی، دزدی، آتش سوزی، رطوبت، خشکی بیش از حد، نور شدید آفتاب و گرد و غبار مطمئن باشند.
- در شرایط عادی، زاویه ی دید انسان (۵۴ یا ۲۴ درجه به بالای سطح تراز چشم) در مورد تصویری که در فاصله ی ۱۰ متری قرار داشته و سطح آن کاملا روشن است موقعی حاصل می شود که ارتفاع تصویر آویخته شده ۴۹۰۰ میلیمتر در بالای سطح دید و ۷۰۰ میلیمتر به پایین سطح ادامه داشته باشد. تنها در مورد تصاویر بزرگ چشم انسان مجبور است از پایین تصویر تا به بالای زاویه ی دید حرکت کند. بهترین موقعیت برای نصب تصاویر کوچک (نقطه تاکید: سطح افق در تصویر) عبارت از محلی هم تراز با دید تماشاگر است.
-اشیاء مورد نمایش باید طوری قرار داده شوند که بدون زحمت در معرض دید مردم قرار بگیرند.

برای دیدن مطلب به صورت کامل و همچنین دانلود آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

دفتر معماری فاستر و همکاران از چادرهای بدوی عرب الهام گرفته اند تا ترمینال جدیدی که همین هفته در پایتخت اردن، شهر امان افتتاح کردند را طراحی و اجرا کنند.

 نقشه فرودگاه - پلان فرودگاه - airport plan

این فرودگاهکه درست بیرون پایتخت این کشور قرار گرفته است، با طرح مدولارش امکان توسعه این فرودگاه را در آینده میّسر می‌کند. برنامه این است که تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت این فرودگاه از ۳.۵ میلیون مسافر در سال به ۱۲ میلیون افزایش پیدا کند.

برای دیدن نقشهها و پلان های بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.


ادامه مطلب
[ جمعه 21 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

[ جمعه 7 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

سی و هشت ساله، تا کنون مدل بناهای معروفی از جهان را با خلال دندان ساخته است. در این تصویر استن روی ماکت معبد انگكور وات کار می کند که به گفته وی پیچیده ترین کاری بود که تا به حال ساخته است.

 

ساخت ماکت های هنری با خلال دندان (تصویری) - www.taknaz.ir

[ جمعه 7 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

شهر خلال دندان، حاصل 6 سال پشتکار، 6 میلیون خلال دندان و 170 لیتر چسب مایع

ساخت ماکت های هنری با خلال دندان (تصویری) - www.taknaz.ir

 

[ جمعه 7 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

تکنولوژی اطلاعات و سیستم های دیجیتال، پزشکی را به همسویی در سیستمی واحد قادر می سازد.


با ورود تعدادی از سیستم های دیجیتال به داخل بیمارستان ها، کارفرمایان برای پذیرفتن سیستم های شبکه ای و استفاده از آنها مشتاق می گردند. از نقطه نظر پزشکی، این سیستم ها شامل هر دو نوع سیستم های اطلاعاتی و کلینیکی نظیر سیستم الکترونیکی ثبت مدارک پزشکی (EMR) ، سیستم های ارتباطی و بایگانی تصاویر (PACS) ، و علامتگذاری فرکانس های رادیویی (RFID) می باشند. در این میان سیتم هایی همچون احضار پرستار، هشدار آتش و دور سنجی و نظارت بر بیمار(مونیتورینگ اعضای حیاتی بدن) در شبکه های جداگانه ای قرار می گیرند. سیستم های ارتباطی نظیر کنفرانس ویدیویی از راه دور و پیج افراد نیز در سیستم هایی مجزا و سیستم های امنیتی نظیر مراقبت از کودکان به عنوان آیتم های جداگانه ای مطرح می باشند.


ادامه مطلب
[ جمعه 7 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

بیمارستان ۱۶۵ تخت خوابه کودکان رندال به مساحت ۳۱۰۳۰ متر مربع توسط دفتر معماری (ZGF Architects LLP) در سال ۲۰۱۲ در ایالت پورتلند (شهر ارگون) آمریکا به اتمام رسید.

نقشه بیمارستان - پلان بیمارستان - عکس بیمارستان - معماری - سه بعدی بیمارستان

طراحی برای کودکان بیمار و خانواده‌هایشان یک فرصت استثنایی به شمار می‌‌آید. در ابتدای روند طراحی با گروه مدیریت بیمارستان جلسات متعددی گذاشته شد و ۱۰ ارزش برای رسیدن به اهداف طراحی شناسایی شدند.

برای دیدن عکس و نقشه های کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید.


ادامه مطلب
[ جمعه 7 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

کلمه کاروانسرا ترکیبی از کاروان (کاربان) به معنی گروهی مسافر که گـروهی سفر می‌کنند و سرای، به معنی خانه و مکان است. هـردو واژه برگرفته از زبان پهلوی است
کاروانسرا محل یا بنایی است که کاروان را در خود جای می‌دهد.

کاروانسرا

پلان کاروانسراها معمولاً مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم و بلند، و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده است.

تحول و گسترش کاروانسراهای ایران در ادوار مختلف بستگی به وضعیت اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و … داشته است.

برای خواندن باقی این نوشته به ادامه مطلب مراجعه کنید.


ادامه مطلب
[ جمعه 7 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

نامهای باستانی وگوناگون آن مانند واتفر، بادهنج، باتخان، خیشود،خویش خوان ،خیشور، ماسوره و هواکپ بر می آید که پدیده ای بس کهن است.

بادگیر، معماری ایرانی ، معماری ، پلان

¨ هنگامی که درمنطقه باد مطلوب،باد غالب است از بادگیرهای بلند و 4 طرفه استفاده میشود.وقتی بادهای پرگردوخاک کویری را شاهد هستیم بادگیر خوب کار نمی کند و در عوض مکشهایی که به جای بادگیر پیش بینی شده هوای سردابها را خنک می کند . ¨ جریان هوا در خانه بدین صورت است که دهانه سرداب زیر ایوان ساخته می شود و مختصر جریان هوا در حیاط از راه دهانه سرداب به سرداب،و به وسیله دو یا یک مکش به بالا کشیده میشود. ¨ بادگیر در خانه معمولا در محلی قرار میگیرد که با توجه به وسعت خانه و تعداد ان ،قسمت تابستان نشین را خنک کند. اتاقی را که بیشتر در تابستان مورد استفاده قرار میگرفته را بادگیر میگذاشتند. ¨ یک حالت قرار گرفتن بادگیر درست در محور اتاق پنج دری وسط یا در دو طرف ان و یا در محور تالار بوده که معمولا به سرداب زیر نیز راه داشته است. ¨ در شهرهایی که باد مطلوب جهت مشخصی دارد به بادگیر یک طرفه برخورد می کنیم ،در این گونه مناطق بیشتر ایوانها و بادگیرها به علت باد مطلوب ساخته شده و شهر جهت محسوسی به خود میگیرد. در برابر بادهای طوفانی که بر پشت بادگیرها می وزد، این بادگیرها کار مکش را انجام داده و هوای داخل را بیرون میکشند.


ادامه مطلب
[ جمعه 7 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

مجموعه ورزشی چند منظوره شهر مسکو

معمار : Asadov Architectural Studio

مکان : مسکو – روسیه

سال اجرا : 2011

مساحت : 5980 متر مربع

سالن ورزشی - سالن ورزشی چند منظوره - مجموعه ورزشی - پلان مجموعه ورزشی - نقشه سالن ورزشی


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
[ چهار شنبه 5 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
پرسپکتیو دو نقطه ای
 
اگر دوربین عکاسی را کمی بچرخانیم ( لنز دوربین موازی با نمای روبرو نباشد) محور y پرده تصویر را قطع میکند مانند محور X
و در این حالت نوع پرسپکتیو ما دو نقطه ای میشود و دو نقطه گریز پیدا میکند مانند شکل بالا که میتوان پیاده رو سمت راست را محورX و پیاده روی سمت چپ را محور y در نظر گرفت که هر کدام به سمتی میروند (هرکدام به یک نقطه گریز مجزا)

اگر دوربین عکاسی را کمی بچرخانیم ( لنز دوربین موازی با نمای روبرو نباشد) محور y پرده تصویر را قطع میکند مانند محور X
و در این حالت نوع پرسپکتیو ما دو نقطه ای میشود و دو نقطه گریز پیدا میکند مانند شکل بالا که میتوان پیاده رو سمت راست را محورX و پیاده روی سمت چپ را محور y در نظر گرفت که هر کدام به سمتی میروند (هرکدام به یک نقطه گریز مجزا)....
تفاوت قرار گرفتن پلان شکل نسبت به پرده تصویر را میتوانید در شکل زیر ببینید
 

ادامه مطلب
[ چهار شنبه 5 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

برج رادیو تلویزیونی ترکمنستان به عنوان شاهکار معماری جهان در کتاب رکودهای گینس ثبت شد.این برج که "اوغوزخان" (جد ترکمن‌ها) نام دارد، برج جدید و مدرن رادیو تلویزیون دولتی ترکمنستان است که ماه گذشته میلادی با حضور رئیس جمهور ترکمنستان به مناسبت بیستمین سالگرد این کشور افتتاح شد.

عشق آباد - ترکمنستان


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 5 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

تاثیر فضاهای داخلی بر شکل معماری بیمارستان

 

 

ارتباطات درون بخش ها، ایجاد بهترین و کوتاه ترین رابطه مرکزپرستاری با اطاقهای بستری، تعداد تخت های تحت مراقبت، چگونگی آرایش اتاقها گرد آن وطریقه نورگیری، شکل بخش های بستری را تعیین می کنند. ترکیب چند بخش کنارهم و سپس با روی هم قرارگیری آنها، شکل هندسی برج بستری بوجود می آید. در بیشتر بیمارستان های ساخته شده با استانداردهای تجربه شده وبازدهی خوب، شکل هایی مشابه حروف الفبا حاصل شده که منعکس کننده ارتباطات بخش هاست. به طورمثال فرم های H,T,Y,Xنمایانگرراهروهای ارتباطی بخش ها هستند که به شکل برج در طبقات تکرار شده اند. البته دراین فرم ها، بخش ها به شکل راهرویی مستقیم طراحی شده اند و مسائل اقتصادی و عملکردی در این فرم ها بررسی شده اند.
هرگونه نواندیشی دراین ارتباط، مانند شکل آرایش تختها گرد ایستگاه پرستاری که طریقه مراقبت بیماران رابهتر کند یا سیستم های جدید کنترل بیماران که ممکن است با پیشرفت های پزشکی علمی توسط کامپیوتر انجام شود و درشکل درونی بخش تاثیربگذارد، در نهایت فرم خارجی بیمارستان را متاثر خواهد کرد.
بیمارستان ها، معمولاً راهروهایی با اطاق های کوچک منشعب شده ازآنها هستند. توجه به دید بیمارعاملی تعیین کننده در ارتباطات درونی فضاهای بیمارستان به حساب می آید. برای رهایی از یکنواختی چنین منظره ای می توان راهروها را به شکل فضاهای دلپذیرتری طراحی کرد که در محل های پرستاری تبدیل به مکان های بی تکلف بشوند. البته ازبین بردن راهروها در بخش ها کارساده ای نیست. دید مستقیم برای پرستار بسیار بهتر است و هم چنین امکان گسترش آینده، دلیل منطقی برای وجود راهروهاست. لازمه ایجاد اشکال دیگر بخش ها توجه به این دو نکته است.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 5 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

Green Rollercoaster High-Rise Takes Off in Vietnam


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 5 تير 1392برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید ترسیم پروژهای اتوکد معماری خود را به ما بسپاری تدریس در مقطع هنرستان وترسیم فنی در مقطع دانشگاه 09366692687
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معماری و آدرس architectiranian.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





قالب وبلاگ

این سایت را حمایت می کنم
عینک آفتابی