The town of Royat, France has been famous since Roman times for its thermal springs, and visitors come to the town to take advantage of the healing therapies of thermal water at the region's many spas. Vincent Callebaut Architectectures recently won a design competition with their proposal for Green Wave - a thermal spa wrapped with a living wall that is designed to fit into the urban scene in the center of Royat while providing a center for healing
ایده ساخت شهرهای شناور چیز جدیدی نیست و مدتی است که ذهن بشر امروز را مشغول خود ساخته است ، افزایش جمعیت دنیا و کمبود زمین برای سکونت و هزاران عامل دیگر باعث و بانی چنین طراحی ها و ایده ها می باشد ، يك طراح بلژيكي به نام " ونسان كاله باوت " (Vincent Callebaut) سازنده و طراح شهري شناور است كه آن را "ليليپاد" (Lilypad) نام گذاري كرده است..............
در حقيقت اين شهر محيطي مساعد براي كساني است كه از شر يا آسيب تغييرات شديد آب و هوايي به آن پناه ميبرند، اما بيشتر به يك شهر رويايي شبيه است تا يك جانپناه. اين شهر كه براي ساخت آن از طبيعت الهام گرفته شده است، براي اسكان 5 هزار نفر طراحي شده و پناهگاهي مناسب براي كساني است كه از تاثيرات گرم شدن جهان و ديگر بلاياي طبيعي به آن پناه ميبرند. لازم به ذکر است که زمان ساخت ان سال 2100 اعلام شد است .
نگاهی به ساختمان Bosco Verticale در میلان ایتالیا، یکی از آلوده ترین شهر های اروپا می اندازیم. میلان هر روز آلوده و آلوده تر می شود و هر روز راه کاری جدید مورد امتحان قرار می گیرد. خب یک راه حل اینگونه است؛ ساختمان Bosco Verticale با پوشش گیاهی بر روی ساختمانی افراشته و با جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن هوایی مطبوع را برای ساکنان به همراه دارد. این نکته را فراموش نکنین که این پوشش گیاهی فقط جهت زیبا سازی نبوده است و با جذب صدا های مزاحم و نور های شدید و ذرات ناخواسته لذب زندگی را برای ساکنان دو چندان کرده است.
باید بخاطر طراحی خوب این برج تشکر کرد چراکه هر آپارتمان بالکنی خاص خود را دارد که با درختان و گیاهان خاص خود پوشیده شده است و تقریبا با هر نوع آب و هوایی سازگارند. در تابستان جلوی اشعه های خورشید را خواهد گرفت و هوایی مطبوع را ساکنان آپارتمان تجربه می کنند و در زمستان نور خورشید با عبور از بین آنها گرمایی دلچسب را برایشان دارد. سیستم آبیاری نیز از آبهای فاضلاب خانه تهیه می گردد و باز به حفظ محیط زیست کمک شایانی می کند.
نکته جالبی که وجود دارد این است که اگر قرار بود این ساختمان به جای حالت عمودی به صورت افقی ساخته شود نیاز به ۵۰،۰۰۰ متر مربع زمین و ۱۰،۰۰۰ متر مربع زمین جنگلی بود تا این پوشش گیاهی برای این میزان ساختمان تامین گردد.
نخستین بار یك فیزیكدانان و كارشناس زلزله ایرانی توانست دلیل ارتعاشات منار جنبان اصفهان را با انجام آزمایش های دینامیكی بررسی كند.
حمید شاهین پور، سرپرست كمیته پژوهشی انجمن فناوری های بومی ایران كه به اختلالات اخیر در نوسانات دو منار اصفهان پی برد تصمیم گرفت علت ارتعاشات بنا را با فرمول های دینامیكی پیدا كند.
پژوهش شاهین پور با تمام فرمول های پیچیده و آزمایشگاهی اش تنها در پی رسیدن به این نتیجه است.«هنگامی كه دو نخ مشابه را به طول مساوی و انتهای نخ ها به یك نخ افقی ببندید دو آونگ كاملا مشابه حاصل می شود. اگر یكی از وزنه های به نوسان در آید یكی دیگر از وزنه ها هم شروع به نوسان می كند. اگر یكی از نخها بلندتر شود در صورت نوسان یكی، وزنه دیگر دچار نوسان نمی شود.حال اگر وزن یكی با دیگری متفاوت باشد باز هم نوسان یكی منجر به اختلال در نوسان دیگری می شود. بنابر این می توان ارتعاش یك مناره به مناره های بعدی هم منتقل شود.»
پیش از شاهین پور افرادی دیگری هم درباره منار جنبان كار كرده اند اما تا كنون كسی، كار آزمایشگاهی روی این بنا انجام نداده اند.
در كشورهای عراق و عربستان هم منار جنبان های زیادی وجود دارد.شاهین پور تمام منارجنبان های ساخته شده در دنیا را متعلق به فرهنگ ایرانی اسلامی می داند.
جالب است بدانید منار جنبان های دنیا در یك دوره زمانی سی ساله دوره تیموریان ساخته شده اند.
By 2011 the city of Wembley will have a spiraling new student housing tower powered by solar panels. Located close to Wembley Stadium, this multi-tiered tower designed by London-based CZWG will contain 435 student rooms. The solar-powered tower is part of a planned redevelopment that will help regenerate and enhance the local urban landscape
استادیوم خورشیدی تایوان که ۱۰۰٪انرژی خودشو از خورشید میگیره.آیا بهتر نیست که ماهم انرژی رایگان
خورشیدروکه در دستمون هست رو وارد معماریمان کنیم و ساختمان های پایدار بسازیم؟
قطعا باصرفه تر و مفید تره..
Taiwan recently finished construction on an incredible solar-powered stadium that will generate 100% of its electricity from photovoltaic technology! Designed by Toyo Ito, the dragon-shaped 50,000 seat arena is clad in 8,844 solar panels that illuminate the track and field with 3,300 lux. The project will officially open later this year to welcome the 2009 World Games.
Popular Architecture envisioned for Tower Hamlets in East London. The design is a reaction, at least in part, to sprawl issues. London is expected to need housing for 100,000 new people per year until 2016, and currently, most of housing that's being built is low-density projects in commuter towns. Popular Architecture's Super Tower could house up to about 100,000 people with a seriously low site requirement (considering the number of people within the structure).
The 1,500 meter tall tower would have about 500 floors. You'd find floors or sections for needs such as a university, farmer's market, pubs, a town hall, sky gardens, etc. Anything and everything would be in the building. There's even a fire station on the 419th floor! Which raises the question: what do you do if there is a fire above or below the 419th floor
If built, Popular Architecture's concept would be three times larger than anything in London. Construction would occur in 20-floor phases, with the final height of 1,500 meters subject to completion of the entire phased construction program.
ریاضی یکی از کارآمد ترین ابزار های توسعه دانش بشری است که قدمت استفاده از ان به هزاران سال قبل باز می گردد. بشر اولیه از همان آغاز کار دانست که می تواند تعداد اشیا پیرامون خود را به وسیله انگشتان دست خویش نشان دهد و پس از اندک زمانی، با استفاده از نشانه های تصویری آن ها را به نمایش گذاشت. استفاده از نشناه های عددی در بیان تعداد اشیا آغاز حضور ریاضی در زندگی انشان نامیده شده است؛ نشانه هایی که به سرعت از گزاره های ساده و مستقیم، به نماد هایی پویا و گسترده تبدیل شدند. مثال هایی از این دست را می توان در تقدی اعداد خاص برای بشر و یا اهمیت برخی نسبت ها در زندگی انسان اولیه جسنجو کرد. ریاضیات در طول هزاران سالی که از قدمت آن می گذرد، همواره متناسب با نیاز های مخاطبان خویش توسعه یافته و ابزار های جدیدی متناسب با آن نیاز ها پیشنهاد کرده است. پیگیری تاریخی ریاضیات نشان می دهد که رشد ریاضیات همواره یک گام پیش تر از رشد سایر علوم بوده است؛ به گونه ای که هرگاه گامی در علوم ریاضی برداشته شده، بی درنگ می توانیم نتیجه عملی آن را در علوم دیگر مشاهده نماییم. رونق و شکوفایی بسیاری از علوم معاصر نیز حاصل آمیزش آنها با علوم ریاضی است، آن چه امروزه به عنوان فیزیک و شیمی میشناسیم با آنچه تا پیش از آمیزش با ریاضی از آنها می شناختیم، قابل مقایسه نیست. ریاضیات جدید زمینه های نفوذ خویش را به حوزه هایی چون زیبایی شناختی نیز گسترش داده است به گونه ای که بحث درباره کارایی اندیشه های ریاضی در علوم مختلف غیر ضروری به نظر می رسد.
کاربرد علوم ریاضی در دانش معماری را در شرایط کلی می توان به چهار گروه اصلی تقسیم کرد:
1.برنامه ریزی: یکی از کلیدی ترین نقش های ریاضیات جدید ، استفاده از ابزار های دسته بندی مفاهیم و انطباق آن با ویژگی های سایت پروژه ، امکانات و محدودیت های طراحی است. معماران و دیگر طراحانی که در فرآیند طراحی خویش با برنامه ریزی سرو کار دارند، مخاطبان این توانایی ریاضیات جدید به شمار می آیند. درر بسیاری از پروژه های بزرگ ساختمانی، مدل های مربوط به قدری پیچیده اند که ارزیابی و برنامه ریزی بر اساس آنها، بدون دانش ریاضی و استفاده از تکنیک های پیشرفته رایانه ای عملا نا ممکن است.
بررسی های مقدماتی باستان شناسی در حریم منظری روستای تاریخی ابیانه به شناسایی یک سکونتگاه ساسانی در این روستا منجر شد.
روستای تاریخی ابیانه یکی از مهمترین روستاهای تاریخی کشوراست که در نزدیکی نطنز واقع شده است. وجود شواهد اولیه در این روستا از قبیل آتشکده و قلعه های تاریخی نشانگر آن است که قدمت این روستا به دوره ساسانیان بازمی گردد.
"زهرا ساروخانی"، باستان شناس اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان با اشاره به بررسی های مقدماتی انجام گرفته در ابیانه گفت: « این بررسی ها که در مدت زمان کوتاهی، تنها دو روز، انجام شد نتایج بسیار خوبی در پی داشت که ادامه آن در قالب یک برنامه پژوهشی و بررسی های میدانی می تواند نتایج سودمند تری به همراه داشته باشد.»
او گفت: «نتایج بدست آمده از این بررسی ها به شناسایی استقرارگاه های اولیه ساکنان روستای ابیانه منجر شد. محوطه شناسایی شده حدود 600 در 300 متر مربع وسعت دارد و عناصر شناسایی شده پیرامون آن که عموما معماری هستند، بیانگر وجود ارتباط نزدیک آثار با با یکدیگر است.»
چگونگی این ارتباط و کشف شاخصه های تاریخی موجود در این محوطه نیاز به بررسی جامع و کامل تری دارد که می توان در یک برنامه پژوهشی به آن پرداخت.
ساروخانی با اشاره به بکر بودن روستای ابیانه برای انجام پژوهش های باستان شناسی گفت: «پژوهش های میدانی و باستان شناسی در روستای تاریخی ابیانه می تواند به کشف آثار متعددی منجر شود. این روستا از منظر معماری و میراث طبیعی امروز حائز اهمیت فراوانی است و پژوهش های باستان شناسی می تواند بر اهمیت این روستا بیفزاید.»
بررسی های باستان شناسی که به صورت مقدماتی در روستای تاریخی ابیانه انجام گرفته در راستای استعلامی بود که برا ی ساخت هتل در ابیانه، تقدیم پایگاه پژوهشی روستای ابیانه شد. با کشف این محوطه باستانی در حریم منظری روستا، پایگاه پژوهشی با ساخت هتل مخالفت کرد.
پیش از این نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با ساخت هتل در ابیانه مخالفت کرده و از مسئولان پایگاه خواسته بود با آماده سازی خانه های بزرگ و متروک روستا، مراکزی را برای گردشگران ایجاد کنند.
روستای تاریخی ابیانه به روستای سرخ در ایران شهرت دارد. این روستای تاریخی به صورت پلکانی ساخته شده است و هم اکنون در فهرست آثار تاریخی و باستانی کشور به ثبت رسیده است.
این قصر كه نمونه منحصر به فردى از معمارى كاخهاى عهد صفوى است، در اوایل قرن یازدهم هجرى به فرمان شاه عباس اول ساخته شد و شاه صفوى سفراء و شخصیت هاى عالىقدر را در این كاخ به حضور مىپذیرفته است. این كاخ داراى 5 طبقه است كه هر طبقه تزئینات مخصوص دارد. در زمان شاه عباس دوم به بناى اصلى افزوده شده و شاه و میهمانانش از تالار همین عمارت، مناظر و چوگان و چراغانى و آتشبازى و نمایش هاى میدانى را تماشا مى كردند . این قصر كه «دولتخوانه مباركه نقش جهان» و «قصر دولتخوانه» نام داشت، نمونهمنحصر به فردی از معماری كاخهای عهد صفوی است. مینیاتورهای هنرمندانه رضاعباسی،نقاش معروف عهد شاهعباس، نقاشیهای گل و بوته، شاخ و برگ، اشكال وحوش و طیور و گچ بری های زیبای آن به شكل انواع جام و صراحی در تاقها و دیوارها تعبیه شده است . گچبری های اتاق صوت با هدف آكوستیك طراحی و اجرا شدهاند تا نغمهها و صداها به طور طبیعی و دلنشین شنیده شوند
عالی قاپو به دو صورت تلفظ گردیده كه براى هر كدام وجه تسمیهى است. آنچه بیشتر در مورد محاورات و مكاتبات متداول می باشد عالى قاپو است كه مركب از كلمه عالى و قاپوى تركى به معنى در می باشد یعنى باب عالى و مراد اینست همان طور كه در عثمانى باب عالى معمول بوده بین ایرانیان شیعه هم چنین یابى وجود داشته كه مانند باب عالى عثمانیه ا مورد احترام بوده است و از این رو كلیه كسانى كه می خواستند وارد عالى قاپو شوند باید خم شده آستانه را بوسیده و داخل شوند و حتى شاه عباس هم هنگام دخول باین عمارت از اسب پیاده می شده است. گذشته از این عالى قاپو محل تحصن مقصران و گناهكاران بوده كه هر جانى و یا گناهكارى كه وارد درب عالى قاپو می گردید كسى نمی توانست او را از آنجا بیرون بیاورد مگر به امر شاه صفوى و خلاصه عالى قاپو همان احترامى را داشت كه باب عالى در عثمانى داشت. و اما عده ای كه آنرا على قاپو و على قاپو نوشته اند معتقدند كه هنگامیكه شاه عباس كبیر درب نقره براى بارگاه حضرت امیرالمومنین علیه السلام به نجف برد و نصب كرد درى را كه در پیش آنجا نصب شده بود براى تیمن و تبرك اصفهان آورد و در عالى قاپو نصب كرد و از این جهت آن را عالى قاپو و یا قاپى نامیده ند كه این در منسوب به حضرت على بن ابى طالب علیه السلام است و از این رو مورد احترام شاه و مردم بود و حتى تا چند سال پیش هم مردم در اطراف آنجا آش ها مى پختند و نذوراتى می كردند و بزنجیر جلو در مزبور رشته هائى بعنوان دخیل مى بستند و همانطور كه گفته شد در زمان سلاطین صفویه جاى بست گناهنكاران بود. در هر حال از هر دو نام و وجه تسمیه چیزیكه استنباط می گردد نصب این دو رفتارى كه در مقابل آت در می شده مربوط به یك امر سیاسى بوده كه همان استقلال صفویه در مقابل عثمانی ها باشد. و اما عمارت عالى قاپو بنیانش از زمان سلطنت سلاجقه است و در زمان صفویه داراى آن همه زیبائى و شكوه شده است و درب آنرا شاه عباس بزرگ از نجف اشرف آورده و از این جهت مورد احترام سلاطین صفویه و مردم بوده است و چون این كاخ در مقابل باب عالى عثمانى ها قرار داشته فوق العاده در جهت عظمت و زیبائى آن همت مصروف داشته اند. كاخ عالى قاپو سه طبقه و هر طبقه منقسم به دو طبقه اطاق است كه در واقع شش طبقه می شود و چون از بام طبقه آخر میتوان تمام مناظر شهر را دید خود بام را هم یك طبقه حساب كرده اند و می گویند عالى قاپو هفت طبقه است ارتفاع آن 48 متر و در 28 مترى داراى ایوان بزرگى است كه در میان ستون هاى آن حوض مسى قرار دارد كه آب از آن فوران می كرده است. گچبرى و نقاشیهاى عالى اطاق ها متعدد آن هر بیننده را خیره می كرده و اكثر گچبری ها بشكل بطرى و شیشه هاى شراب است. این كاخ در غرب میدان شاه است كه عرصه آن 386 متر طول و 140 متر عرض است در مقابل عالى قاپو مسجد شیخ لطف الله در شرق میدان واقع شده است. شاردن فرانسوى كه سه مرتبه باصفهان مسافرت كرده و عمارت و كاخهاى دولتى را دیده گفته است
بازارها اماكن سوداگری و معامله هستند كه معمولا در مراكز شهرها قرار دارند و بازرگانان و پیشه وران در آنجا گرد هم می آیند. بازارها ی همدان مانند بازارهای اغلب شهرهای قدیمی مسقفند و از بافت معماری اسلامی برخوردارند جملگی بازمانده دوره قاجاریه می باشند . جزنه راستا. بقیه در دو.سه دهه قبل به دستور مسؤولان وقت ازباب تجدد گرایی سقف آنها را برداشته و با گذشت زمان صاحبان اماكن تجاری برای استفاده از زیر بنای بیشتر طرفین آنها را نیز خراب كرده اند . كه با تیر آهن و دیوارهای تیغه ای بازسازی كرده اصالت خودر را ازدست داده اند.
این بازارها در مركز شهر قرار دارند و هر یك مختص یك نوع مال التجاره یا پیشه ورانی است كه دارای حرفه مشتركی هستند از این رو مردم بر حسب احتیاجات خود می دانند برای تهیه نیازمندیها به كجا مراجعه نمایند.
بعضی از بازارها مانند كاروانسراها در تملك اشخاص ثروتمند بوده كه برای كسب در آمد بیشتری بنا شده اند چنان
كه بازار قیصریه( بازار فرش فروش های فعلی) را میرزا كاظم منشی قاجاریه در پشت كاروانسرای خود ( كاروانسرای میرزا كاظم) ساخت كه اكنون متعلق به چند تن از تجار می باشد. بر همین قیاس راستا بازارهای صحاف خانه. موتابخانه. كفشدوزخانه و ...به علت موقعیت خاص جغرافیایی همدان و قرارگرفتن در مسیر
راه های ارتباطی شهرهای غربی و نیز زائران انبوهی كه از میانه و مناطق دور دست جهت زیارت عتبات عالیات
در همدان توقف می نمودند این شهر از اهمیت خاص اقتصادی و جغرافیایی به ویژه از دوران صفویه و توامانی دین و سیایت بر خوردار بوده است . ( ویلیام جكسن) می نویسد : ( بازارهای همدان دارای سقفند و بیش از پانصد دكان پر مشتری در آنها قرار دارد بازرگانان از این شهر به عنوان ( انبار ایران ) یاد می كنند . از جمله كالاهای بازرگانی . اجناس چرمی را باید نام برد زیرا همدان شهر دباغخانه هاست همدانیها در ساختن و عمل آوردن پوست گاو و گوسفند و ساختن اجناس تجملی از آنها شهره شده اند)
یكی از پیامد های ارتباط نزدیك و عمیق میان اصول معنوی و متافیزیكی اسلام و هنر اسلامی در تمام جنبه های آن،و یكی از نتایج اصل متافیزیكی ” توحید“،اهمیت معنوی فضای خالی است.كاربرد فضای خالی در هنر اسلامی یكی از مهم ترین ثمرات مستقیم اصل متافیزیكی توحید در هنر است(كه البته تنها نتیجه این اصل هم نیست)،چون تقریبآ تمام جنبه های مختلف هنر اسلامی،به نحوی از انحاء با اصل و شاخه های آن در جهان كثرت ارتباط دارد.
اصل توحید به صراحت در كلمه شهادت،یعنی لااله الا الله متجلی است.این اصل یكی از عمیق ترین قواعد رمزی متافیزیكی است و واجد جنبه ها و سطوح معنایی متفاوتی است، كه در اینجا به طور مستقیم با دوتای آنها سر و كار داریم.اولین آنها تأكید بر سرشت گذرا و غیر اصیل ما سوی الله،یعنی كل نظام خلقت است كه در این میان،عالم ماده از سایر عوالم ناپایدارتر است.دومین آنها بر«غیریت» حقیقت مطلق تأكید می كند، و به عبارت دیگر، بر این حقیقت كه خداوند كاملآ ورای تمام آن چیز هایی قرار دارد كه ذهن و حواس عادی به عنوان واقعیت،به مفهوم رایج كلمه،می شناسد و این با كلمه « اله» كه خداوند كاملآ ورای تمام آن چیز هایی قرار دارد كه ذهن و حواس عادی به عنوان واقعیت، به مفهوم رایج كلمه،می شناسد و این با كلمه « اله»در قاعده فوق متناظر است.طبق تعبیر اول، اگر پروردگار را « جوهر غایی» یا « وجوب ناب» فرض كنیم ، و به یاد داشته باشیم كه در اصطلاح متافیزیك اسلامی، این امكان هست كه « وجود » را « شئ » بنامیم، لاجرم جنبه ای از نیستی یا خلأ وجود دارد كه در طبیعت كل نظام خلقت نهفته است و پیامد مستقیم این حقیقت است كه،علی الاطلاق، فقط خداوند واقعی است.طبق تعبیر دوم، اگر اشیا را به مفهوم متداول تلقی كنیم، آنگاه خلأ، یعنی آنچه از اشیا تهی است، یه صورت اثر و پژواك حضور خداوند در نظام هستی جلوه می كند، زیرا از طریق نفی « اشیا » در واقع به آنچه ورای همه چیزهاست اشره دارد.بنابرابن فضای خالی مظهر تنزه و تعالی پروردگار و حضور او در تمام اشیا است. این اصل اساسی متافیزیكی كه بر پایه « شهادت » بتا شده، و نیز امتناع اسلام از اینكه منظر خود را بر مفهوم خدا ـ انسان، مبتنی سازدـامتناعی كه خود با تأكید اسلام بر وحدت همخوانی دارد ـ عمیقآ بر نقش مهمی دلالت می كنند كه فضای خالی (خلأ) در هنر اسلامی ایفا می كند و اهمیت معنوی آن را در مقام نمادی قدرتمند در هنر و معماری توضیح می دهند.
هنر ایرانی در زمان قاجار به واسطه ارتباط این دوره با غرب پیشرفت چشم گیری داشته و هنرمندان زیادی در این دوران به اروپا و كشورهای غربی سفر می كنند. به خاطر همین به نوعی قاجاریه را سرآغاز مدرنیته در ایران می دانند. روند این پیشرفت در زمان ناصرالدین شاه سریع تر می شود و هنر ایرانی گام های بلندی در زمان این شاه قاجار بر می دارد. ..
حسن ظهوری
* به عنوان نخستین سوال ابتدا بگویید كه اساسا به چه نوع معماریی، معماری دوره قاجار گفته می شود.؟
_ پاسخ دادن به این سوال كمی سخت است و معماری دوره قاجار، با توجه به خود معماران و شاید كارفرماها در شهرهای مختلف و بر اساس اقلیم آن شهرها متفاوت است. مثل تمام دوران ها، در مناطق بیابانی و كویری به یك شكل بوده، و در مناطق كوهستانی به شكل دیگر. غرب و شرق و شمال و جنوب از لحاظ معماری با هم متفاوت بودند، هر چند مربوط به یك دوره باشند. این یك قاعده است و ما وقتی بناها را با هم مقایسه می كنیم بیشتر متوجه این تفاوت ها می شویم. به عنوان مثال مصالح یكی از موارد تاثیر گذار در معماری هر منطقه بوده است. مثلا در مناطق كویری بر اساس مصالحی كه آن منطقه دارد از «كاه گل»استفاده شده است، و وقتی به شهرستانك می روید بناها و مصالح متفاوت می شود. و یا در تهران به خاطر این كه پایتخت هم بوده نه تنها مصالح تغییر می كرده، كه از بهترین معماران نیز استفاده می شده است. معماری دوره قاجار در كنار تاثیرپذیریی كه از معماری دوره اسلامی داشته، یك سری ابتكاراتی هم به خرج داده است.
مثلا در دوره قاجار برای پوشش بام، نیاز به یك سری ابتكاراتی داشتند و با توجه به دهانه ساختمان و مصالحی كه داشتند این ابتكارات را به خرج می دادند. در دوره قاجار اگر توجه كنید متوجه می شوید كه بیشتر از پوشش شیروانی استفاده شده است تا بتوانند دهانه های بزرگ را هم پوشش بدهند. مثلا در مجموعه كاخ گلستان، «سفره خانه» را داریم كه دهانه آن 16 متر است. معماری آن زمان تا آن موقع چنین دهانه وسیعی نداشته است و فلز هم موجود نبود تا از آن طریق این دهانه پوشش داده بشود. اما وقتی به عقب بر می گردیم، به زمان معماری اسلامی و حتی قبل تر، می بینیم كه پوشش ها را به شكل گنبد در می آوردند. برای این كار ضلع های دهانه را آن قدر زیاد می كردند، مثلا اگر چهار ضلعی بود، هشت ضلعی می كردند یا هشت را شانزده تا به دایره نزدیك بشود و بتوانند گنبد را روی آن سوار كنند.
فوریه 1964 دولت ایتالیا برای جلوگیری از سقوط این برج درخواست کمک کرد. یک گروه از مهندسان، ریاضیدانان و تاریخدانان در جزایر آزور گرد هم آمدند تا راههای پا بر جا نگهداشتن و استحکام برج را بررسی کنند.
گروه بینالملل: ساخت برج کج پیزا بدون هیچ تغییری در طرح اولیه آن دویست سال به طول انجامیده است.
برج کج پیزا، برج ناقوسدار کلیسای جامع ایتالیاست. ساخت این برج از آگوست 1173 شروع شد و (با دو وقفه طولانیمدت) بدون هیچ تغییری در طرح اولیه حدود 200 سال به طول انجامیده است.
از بررسي كارواسراهاي سراسر ايران چنين بر مي آيد كه اساس معماري كاروانسراهاي ايران ، مانند ساير بناها ، تابع شيوه ، سنت و سبك رايج زمان بوده است . با اين ترتيب مي توان پنداشت كه كاروانسراهاي پيش از اسلام نيز تابع شيوه معماري زمان بوده و معماري خاصي نداشته است .
ولي ذكر اين نكته ضروري است كه شيوه معماري ، محل و منطقه ، مصالح ساختماني و موقعيت جغرافيائي نقش موثري در ايجاد اينگونه بناها داشته است شيوه ساختمان و معماري كاروانسراها از روزگار كهن تا به امروز دگرگوني بسيار نيافته و معمولا سبك بناي آنها همان ايجاد باره بند ها و اطاقهايي است.كه پيرامون حياط محصور،ساختهميشدهاست.و ليدرطرحو خصوصيات هر كدام ويژگي هائي بچشم مي خورد . چنانكه انواع ساباط ساده تا كاروانسراهاي بزرگ با طرحهاي جالب معماري است كه در گوشه و گاهي در ميان اضلاع ديواره هاي آن برجهاني قرار گرفته بطوريكه دروازه ميان دو برج يا شبه ستون جاي دارد و داراي سر دري است كه گاهي بر فراز آن ساختمان دو طبقه اي ساخته اند . در كاروانسراها اطاق هاي مسافران معمولا پيرامون حياط ساخته ميشده و پشت آنها اصطبل قرار داشته كه درب ورودي اصطبل ها در چهار گوشه داخلي بنا قرار داشته و گاهي در ايوان ورودي حياط باز مي شده است.
در قرن حاضر بتن به عنوان یكی از پر مصرف ترین فراورده های ساختمانی در جهان شناخته شده است. از ویژگیهای بسیار خوب آن، اقتصادی بودن، سهولت دسترسی به اجزای تشكیل دهنده،شكل پذیری و پایایی نسبتا بالای آن را می توان نام برد. این عوامل باعث توجه روز افزون به بتن شده است. بدین جهت لازم است كه متخصصان، خواص اجزای تشكیل دهنده و مراحل اساسی در ساخت، نگهداری و در مواقع لزوم تعمیر و مرمت آن را به خوبی بشناسند.
برخلاف فولاد، در بتن نمیتوان به مشخصات ارائه شده از سوی تولید كنندگان اكتفا كرد.
به علت عدم آشنایی و شناخت كامل متخصصان و مجریان كارهای عمرانی با خصوصیات و رفتار بتن و آشنانبودن با شیوه های صحیح اختلاط اجزای آن در سالهای اخیر گسستگی و خرابیهای زیادی در تعدادی از سازه های بتنی مشاهده شده است.
به نظر می رسد در پاره ای از موارد اثرات آب و هوا، دما،شرایط محیطی،و تطبیق خصوصییات بتن با استانداردهای جهانی مورد توجه قرار نمی گیرد.
امید است در این پژوهش راهكارهی استفاده صحیح از بتن و طرز برخورد با خصمصیات آن به دست آید.
در مورد لزوم شناخت مصالح دو جهت گیری کلی میان آموزگاران معماری وجود دارد ، عده ای مصالح و جزئیات آن را در فرآیند ایده پردازی اساسی نمی پندارند و با اینکه حتی برخی از معماران بزرگ که به واسطه آثار بزرگ خود به اشتهار رسیده اند ، در پرداختن به مصالح و جزئیات معماری بسیار ضعیف بوده اند ( رودلف شیندلر ، لوکوربوزیه ) اما با این حال حقیقت این است که کاربرد شایسته مصالح وجه تمایز پروژه با دوام از پروژه بی دوام و کم عمر است .
کاربرد مصالح مناسب ، ساختمانی واقعی را از طرحی نمایشی متمایز می کند . مصالح نه تنها بعد و ضخامت بلکه نیرو و صدا نیز دارند . اگر به چوب و سنگ ضربه هایی یکسان بزنید صداهای متفاوتی ایجاد می کنند . اگر به دیوار گچی ، به مصالح بنایی ، و سپس به دیواری گچی از پانلهای پیش ساخته 4*2 متر ضربه بزنید . ، صداهای متفاوتی را خواهید شنید . زمانی که به جای گچ مصالحی ساختگی و تخته سه لای رنگ شده به کار می رود ، مسئله حتی وخیم تر است . نتیجه این کار چیزی است که به نظر مصالح بنایی می رسد ، اما با ضربتی آهسته یا برخورد چیزی به آن صدایی طبل مانند می دهد . این دقیقا همان موردی است که در بسیاری از ساختمانهای تاریخ گرای اخیر به چشم می خورد ، چرا که در این گونه موارد تقلید از فرم های گذشته از طریق مصالح نا مناسب حاصل شده است . کتابخانه مایگل گریوز در سن خوان کاپیسترانو نمونه ای بسیار مناسب است شما در رواقی قدم می زنید که بسیار شکوهمند است ، اما صدای ستونهای چوبی تو خالی حضور ساختگی آنها را بر شما آشکار می سازد حضوری که در تقابل با گذشته واقعی و صادقانه مصداق تاریخی مرجع آن قرار دارد .
لذا مصالح ، گوشت و پوست و استخوان معماری به شمار می آیند . و انتخاب مناسب آنها در طول اعصار دلمشغولی معماران بوده است . کاربرد و نسبیت تاکید بر آنها معماران و معماری های مختلف را از هم متمایز کرده است.
It may be a pool house, but this cool 364m2 suburban Connecticut home could easily be the abode of choice. Designed by forward-thinking New York-based Hariri & Hariri Architecture, the Wilton Pool House idea is based on the principles of modern minimalism and a strong connection to nature. The pool house architecture is characterized by a long, angular archway of rich, Brazilian walnut wood that runs the length of the pool and folds over an outdoor seating area. The archway provides protection from the sun when lounging, swimming, or enjoying an al fresco meal. Glass walls enclose the main living areas, which contains a kitchen, bar, bathroom and a small terrace. Enjoy the pictures
موزه یادبود ام.اچ. د یانگ M.H. De Young Museum توسط هرزوگ و دی مورن، احیای قابل توجهی از یک ساختمان است که دیگر وجود ندارد. موزه قدیمی که در سال 1895 تأسیس شد، یک ساختار عظیم و مزین به بتن بوده که در سال 1949 شروع به فرو ریختن کرد و در سال 1989 توسط زلزله ای کاملأ ویران شد. برخلاف موزه قدیمی، طرح جدید شامل یک ساختار جسورانۀ قابل توجه است که به اندازه بخش های موزه در آن هنر وجود دارد. تجربه بازدید کننده از خارج از ساختمان شروع می شود. چشم انداز، برای ایجاد یک فضای دلپذیر و عملکردی ،طراحی شده که به بازدید کنندگان اجازه لذت بردن از آب و هوای خوشایند کالیفرنیا را می دهد.ویژگی های خاص آن، یک باغ مجسمه سازی عمومی، یک تراس، پیش آمدگی سقف و باغ کودکان هستند. بقیه چشم انداز برای ایجاد یک ارتباط بین ساختمان و محیط اطراف خود از طریق عناصر تاریخی از موزه اصلی "د یانگ" طراحی شده که عبارتند از درختان نخل قدیمی با استخر و سازه های افسانه ای که از تأسیس موزه قرن نوزدهم تا به حال پابرجاست. انتخاب معماران برای استفاده از مواد طبیعی مانند مس، چوب،سنگ و شیشه اجازه می دهد که طرح، جزئی از زمینی باشد که اشغال کرده. مسیرهایی که به چهار ورودی موزه هدایت می شوند، به بیننده امکان ورود از هر طرف ساختمان به موزه را میدهند. کفپوش چوبی یک فضای گرم را فراهم کرده که بازدید کننده را از اتاقی به اتاق دیگر دعوت میکند. قسمت قابل توجه موزه ، نمای آن است که هرزوگ و دی مورن، عمدتأ مس را به عنوان متریال اصلی انتخاب کرده اند ، که به آرامی توسط اکسیداسیون سبز میشود . به همین دلیل، به محیط طبیعی اطراف خود پیوند زده میشود. در آخر، طرح تبدیل به یک اثر تاریخی در خط آسمانی با ارتفاع 144 پا میشود، به همراه برجی با پیچشی از سطح زمین تا آسمان که در طبقه آخر آن (قسمت رصدخانه) منظره خلیج قابل دیدن است
پل گلدبرگر Paul Goldbergerبرنده جایزه نقد برتر معماری پلیتزر در مورد پروژه موزه هنر قومی آمریکا می گوید شما مجبور نیستید که خیلی به آن نگاه کنید تا متوجه شوید که این یکی از جالب ترین و برانگیزاننده ترین ساختمان هایی است که نیویورک به خود دیده است . این موزه با چهل فوت عرض و صد فوت طول از سه طرف توسط موزه هنر مدرن آمریکا احاطه شده که در سال 2001 به وسیله معماران تاد ویلیلمز و بیلی سین Tod Williams -Bilie Tsien کامل گشت و در زمان خود اولین موزه جدید در نیویورک بود که در بیش از سه دهه اخیر ساخته شده است . هشت طبقه ارتفاع در خیابان 53، موزه هنر قومی آمریکا به وسیله یک لابی دو طبقه بزرگ به بازدید کنندگان خوش آمد گویی می کند . نیم اشکوب بالا که یک قهوه خانه کوچک دارد به همان نسبت که به خیابان 53 دید دارد به لابی نیز مشرف است . چهار طبقه بالایی شامل فضاهای گالری جهت نمایشگاه های موقت و دائم می باشند. همچنین بعلت کدهای منطقه بندی و برنامه گسترش محل ، ساختمان باید دو طبقه در زیر زمین نیز ادامه یابد تا تالار کنفرانس ، کلاس ها ، دفاتر اداری موزه یک کتابخانه و آرشیوها را در خود جای دهد. آثار هنری در طول مسیر حرکتی درون ساختمان مانند راه پله ها قرار گرفته اند که به بازدید کنندگان اجازه می دهد، درحالی که از آثار نمایش داده شده بازدید می کنند، از طبقه ای به طبقه دیگر حرکت کنند. این راه ها گاهی به فضاهای کوچکی که برای مجموعه های دائمی در نظر گرفته شده اند ختم می شوند. یک نورگیر سقفی بین طبقات دوم و سوم بالای راه پله اصلی به نور اجازه میدهد که به فضاهای گالری وارد شود. بیشتر کف از تایل های بتنی می باشد که به دیوارهایی از همین جنس متصل می شود . برای کف گالری ها حس سرد بتن با قرار گرفتن در کنار چوب های صنوبر دریاچه رابی محیطی گرمتر و دعوت کننده تر فراهم می آورد . نمای خارجی موزه خود یک تندیس است ، که قصد دارد انتزاع دستی باز را ارائه دهد . مزین شده به صفحات اهن تامبازیل و متشکل از برنز سفید و 57% مس بافت بئنه بیرونی موزه را با قالب گیری صفحات از قالب های شنی که از بافت بتن گرفته شده اند به وجود آمده است. حرکات صفحه ها با تاشدنشان به سمت داخل واکنشی است به طلوع و غروب خورشید و تغییر فصول ، درخشندگی آن به تابش نور طبیعی در هر روز بستگی دارد . موزه به عنوان بهترین ساختمان جدید جهان در سال 2001 برگزیده شده است و از یک سو کاریست هنری برای بازدیدکنندگان و عابران که آنرا تحسین می کنند و از سوی دیگر در دنیای خود معماران « مامنی است شاخص و ویژه برای هنری ویژه و شاخص »
دفتر معماران هلندی " معماری متروپولیتن OMA " برنده رقابتی با عنوان طراحی و گسترش موزه ملی هنرهای زیبای پاریس ، در کبکِ کانادا شدند. نام این طرح " آبشاری از همپوشانی ِ 3جعبه" اعلام شده که مانند مفصلی، مرکز شهر کبک را به پارک تاریخی باتل فیلدز Battlefields متصل می کند و اولین پروژه OMA در کانادا می باشد. طراحی بنا توسط شرکای OMA ، شوهی شیگیماتسو و رم کولهاس رهبری شده . طراحی با هدف یکپارچه سازی ساختمان با پارکی است که آن را احاطه کرده و آغاز یک پیوند جدید با شهر می باشد. سه حجم موزه به ترتیب با کاهش اندازه روبه رو هستند. به گفته شوهی شیگیماتسو ، آرزوی ما ایجاد یک حضور چشمگیر برای شهر است.فرم حاصل از جعبه های آبشاری، تجربه جدیدی را به طراحی وساختن موزه اضافه می کند.ایجاد شفافیت در گردش، در حالی که اجازه ورود نور طبیعی فراوان به گالری را می دهد.این پروژه در پاییز 2013 به پایان می رسد.
اگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با نورهای دیگر نیست صرف نظر کنیم، استفاده از نور آبی مصنوعی و چراغ های روشنایی، به نیازی ضروری و همیشگی تبدیل شده است.
به خصوص نقش نورپردازی در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می نماید. با افزایش کارآیی های صنعت برق و امکانات تکنولوژیک مربوط به آن، استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانکه باید اذعان داشت روشنایی، راه را برای یک تحول در شناخت و طراحی معماری باز کرده است. این محصولات که مشتمل بر انواع چراغ ها و سیستم های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشکیل می دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مسئله ای مواجه می شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشکلی پیچیده تر از تامین کمی نور است. اگر چه لامپ های عریان قادرند نیازهای کمی نور را به آسانی مرتفع کنند، واضح است که جنبه های دقیق تامین آسایش و نکات ظریف زیبایی شناسی از عهده این وسایل ساده برنمی آید. در حقیقت گره کار در تهیه و تامین نور نیست بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری، مسئله اصلی است.
در بررسی های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نورپردازی منازل مسکونی خود، اطلاعاتی راه گشا به دست آمده است که راه را برای راهنمایی تولیدکنندگان، طراحان و نهایتاً استفاده کنندگان باز می کند یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می شود. ابتدا این نکات را مرورکرده و در ادامه، نکاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر می گذرانیم. افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سؤالی در زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود اکثراً اذعان دارند که نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در محل زندگی خود استفاده می کنند. 75% افراد، نور عمومی و 25% نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می دهند. در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ های روشنایی، بازار خرید و استفاده به ترتیب با 50% و 35% و۱۰% در اختیار چراغ های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می گیرد که این خود می تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد. رنگ غالب نورهای مورد استفاده نیز حکایت از این دارد که نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ های گرم در بین مردم طرفدار دارد. اکثر مصرف کنندگان و خریداران چراغ های روشنایی هنگام خرید محصول مورد نظر، اولویت هایی را برای آن مدنظر دارند که زیبایی منبع نوردهنده، کیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن، به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است.
در اینجا به بررسی عواملی می پردازیم که عوامل اصلی در روشنایی محیط هستند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی، مهمترین نیاز استفاده کننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.
Museum of Performance & Design: Familiarity With The
Corner/Design
If the corner of Third and Folsom sounds familiar, it should (and plugged-in people know it's changing). And if the proposed Mark Dziewulski design for a new Museum of Performance & Design on that corner looks familiar, it should..
Coop Himmelb(l)au’s design for a vertical
city in Frankfurt, Germany
” The location for the new headquarters of the European Central Bank (ECB) in Frankfurt’s Ostend district has the potential of adding a new landmark to the Frankfurt skyline that will be visible at great distances.
When the Chicago Spire will be competed on 2012, this high-rise building of 2000 feet high will be the second tallest building in the world. The building construction begun in 2007 and it has 150 floors with 81,470 square meter floor area. The buildingʼs 1,200 units can be used as a hotel, office and residential. This high-rise building has a futurism architectural style.
With the buildingʼs location at the edge of Lake Michigan, residents and guests of the hotel will be having incomparable views of the city and the lakefront. The Chicago Spire includes sustainable elements like the rainwater recycling systems used in landscape maintenance.
اکسپوی جهانی سال 1967 با موضوع کلی " انسان و جهان پیرامونش " در مونترال کانادا شکل گرفت .پاویون ایران با عنوان " هزار و یک چهره از ایران " در این اکسپو شرکت کرد .
طراحی پاویون ایران بر اساس فیلپا هایی نشات گرفته از معماری سنتی ایران که با تزییناتی به رنگ لاجورد از کاشی معرق اصفهان پوشانده شده بود ، انجام شد .
پاویون در دو طبقه با بازشو در میان آن طراحی شده است که بازشو سیالیت بصری بیشتری به فضا داده است . لبه های بازشو با طرح های مس و نقوش اسلیمی تزیین یافته است .
با شکوفایی اقتصاد ایران در عصر صفوی ، ساختن بناهای عظیم و سودمند چون بازار، مدرسه، پل، سد، آب انبار، مسجد و برج کبوتر رواج یافت اما شاخص ترین بناهای آن دوره مجموعه کاروانسراهاست.
مهمانسرای عباسی اصفهان با ۳۲۰ سال قدمت تاریخی، در سال های حکومت آخرین پادشاه صفوی شاه سلطان حسین ساخته شد.
در راستای کاربرد مفاهیم پایدار و توسعه پایدار در معماری ، مبحث «معماری پایدار» یا «معماری سبز» کوششی است برای حفظ محیط زیست ، آسایش برای انسانها.ساختمانی که کمترین ناسازگاری و مغایرت را با محیط طبیعی پیرامون خود و در پهنه وسیع تر با منطقه و جهان دارد ، «ساختمان سبز» یا «پایدار» نامیده می شود که هدف از طراحی این ساختمان ها کاهش آسیب بر روی محیط ، منابع انرژی و طبیعت است و شامل قوانین ذیل می باشد:
1. کاهش مصرف منابع غیر قابل تجدید
2. توسعه محیط طبیعی
3. حذف یا کاهش مصرف مواد سمی و یا آسیب رسان بر طبیعت، در صنعت ساختمان سازی
تکنیک های ساختمان سازی تلاشی در جهت تأمین کیفیت یکپارچه، از نظر اقتصادی ، اجتماعی و محیطی است.استفاده معقول از منابع طبیعی و مدیریت مناسب ساختمان سازی به حفظ منابع طبیعی محدود و کاهش مصرف انرژی کمک نموده (محافظت از انرژی) و باعث بهبود کیفیت محیطی می شود. کیفیت اساس طراحی پایدار می باشد .کیفیت مطلوب بدون توجه به طبیعت فراهم نمی شود و همچنین استفاده از مصالح با قابلیت ماندگاری طولانی نیز باید در نظر گرفته شود . رسیدن به استانداردهای بالای کیفیت ، امنیت و آسایش که در واقع سلامت انسانها را تأمین می کند از مهمترین اهداف معماری پایدار است که رسیدن به چنین شرایطی با استفاده از مدیریت کارآمد و به کار گیری آخرین تکنولوژی ها صورت می گیرد.
اصول معماری سبز یا پایدار
حفاظت از انرژی واستفادۀ پایدار از آن پیشرفت های عظیم تکنولوژیِ استخراج نفت و سایر ذخایر زیرزمینی، استفاده هر چه بیشتر این منابع تجدید ناپذیر را فراهم آورده است لذا طراحی ساختمان ها باید به گونه ای باشد که مصرف سوخت فسیلی را به حداقل برساند. همچنین توجه به این مسئله که منابع بهره برداری شده در سامانه های توسعه در کجا استفاده می شوند و چگونگی پایدار نگهداشتن آنها و استفاده از منابعی که امکان جایگزینی سریعتری دارند بسیار مهم است. به عنوان مثال از چوب درختانی باید استفاده شودکه سریع تر رشد کرده و می توانند جایگزین شوند.
کاهش استفاده از منابع جدید
ساختمان باید طوری طراحی شود که استفاده از منابع جدید به حداقل برسد و بتوان در پایان عمر مفید ساختمان از آن به عنوان منبعی برای ایجاد سازه های دیگر بهره برد. گرچه این اصل بیشتر به ساختمان های جدید اشاره دارد ولی باید به خاطر بسپاریم که مرمت و احیاء وضعیت ساختمان های فعلی در راستای کاهش اثرات زیست محیطی به اندازه روش ساخت ساختمانهای جدید حائز اهمیت است. باید بدانیم تعداد منابع برای ایجاد محیط های مصنوع جدید در جهان محدود است ونمی توان برای بازسازی و ساخت هر نسل از ساختمان ها، مقدار جدیدی از آنها را مورد استفاده قرار داد. استفاده مجدد می تواند در مسیر استفاده از مصالح بازیافت شده یا فضاهای بازیافت شده شکل بگیرد. همچنین تغییر در ساختمان های قدیمی برای کاربرد های جدید یکی دیگر از راه های کاهش استفاده از منابع جدید است که گرچه هزینه ها و مشکلاتی به همراه دارد با این حال مزایای حاصل از استفاده مجدد از این ساختمان های بزرگ در کنار یکدیگر و درون یک محیط شهری می تواند بر این مشکلات و هزینه ها غلبه کند. نوسازی ساختمان های موجود در شهرهای بزرگ و کوچک همچنین می تواند موجب حفاظت از منابع مورد استفاده جهت بازسازی ساختمان و در نتیجه جلوگیری از تخریب جامعه شود.
درک محیط
طراحی ساختمان باید به گونه ای باشدکه استفاده از توانایی های محیط و منابع انرژیِ محلی امکان پذیر گردد.اگر ما به امکانات محیطی که درآن هستیم آگاه باشیم می توانیم از صدمه زدن به آنها جلو گیری کنیم.همچنین درک محیط باعث مشخص شدن مراحل طراحی از جمله جهت قرارگیری نسبت به خورشید و چگونگی قرارگیری ساختمان در سایت و حفظ محیط پیرامون و دسترسی سیستم نقلیه و پیاده می گردد. شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرارگیری فضاهای داخلی می تواند موجب ارتقاء سطح آسایش درون ساختمان شود.
ارتباط با طبیعت
ساختمان چه در داخل محیط شهری باشدوجه در یک محیط طبیعی تر ،ارتباط دادن آن با طبیعت به محیط طراحی شده روح و جان تازه می بخشد و بازگشت به زندگی طبیعی را در خود دارد.
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان معماری و آدرس architectiranian.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.