معماری بنام يگانه معمار هستي
|
سيد هادي ميرميران، متولد 1323- قزوين، در سال 1347 در رشته معماري از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران بارتبه اول فارق التحصيل شد.
ادامه مطلب زَها حَدید از معماران برجسته بریتانیایی (عراقیتبار) در سبک واسازی است. در سال ۲۰۰۴ میلادی حدید نخستین زن بود که به دریافت جایزه معماری پریتزکِر نائل آمد. زندگینامهزها حدید ملیتی عراقی-بریتانیایی دارد و در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد به دنیا آمد. مدرک ریاضیات خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت اخذ کرد و سپس برای تحصیل در مدرسه معماری لندن (AA) راهی لندن شد. او بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه با استاد اسبق خویش رم کولهاس در دفتر معماری «OMA» به کار مشغول شد و در سال ۱۹۷۷ عضوی از آن شد. در سال ۱۹۸۰ دفتر مستقل خود را در لندن ایجاد کرد و در همان سالها در مدرسه معماری (AA) به تدریس مشغول بود. برخی پروژههای معماری
نقشه، در مهندسی، نمایش دقیقی از اجزا و قطعات دستگاهها و ساختارها است. البته نقشهها را میتوان به چند دسته تقسیم بندی نمود. بهعنوان مثال نقشههای اجرایی (نقشههای مهندسی)، نقشه سازههای صنعتی، نقشههای جغرافیایی و نقشههای ژنتیکی و... . نقشههای جغرافیایی در مقیاسهای کوچک مثل ۱:۱۰۰،۰۰۰ و یا ۱:۱۰۰۰،۰۰۰ تهیه میشوند. در حالیکه نقشههای اجرایی که از روی آنها سازههای عمرانی پیاده سازی و ساخته میشوند، در مقیاسهای بزرگتری مثل ۱:۱۰۰ (در پروزههای ساختمانی، سد و تونل و پل) و تا ۱:۵۰۰ (نقشه ساخت راهها) تهیه میشوند. نقشههای جغرافیایی بسته به مقیاسی که نیاز است از روشهای مختلفی چون نقشه برداری زمینی و یا فتوگرامتری (تهیه نقشه از عکسهای هوایی یا فضایی)تهیه میشوند. در پروژههای عمرانی ابتدا یک نقشه دقیق از وضعیت منطقه تهیه میشود که به آن نفشه توپوگرافی میگویند. تهیه این نقشه بر عهده یک مهندس نقشه بردار است. سپس بر روی آن طراحی انجام میشود. مثلاً طرح مسیر یا طرح سنتر لاین تونل یا طرح دیواره و تاج سد که هر نقطه این طرحها بر روی نقشه دارای مختصات است. طراحی بر حسب مورد بر عهده مهندسین با سابقه و خبره میباشد. مرحله بعد پیاده سازی حقایق روی نقشه، بر روی زمین و با مقیاس واقعی است که این مرحله نیز توسط مهندسین نقشه بردار انجام میشود. نقشه را میتوان اولین و اساسیترین جز هر ساخت و زیر ساخت یا بازسازی راههای ارتباطی تولید کرد. ورود اسکندر و تاثیر یونانیان بر معماری و شهر سازی ایرانیان
ادامه مطلب معماری یا مهرازی هنر و علم طراحی و بنای ساختمانهاست. معماری به عنوان اجتماعیترین هنر بشری، با فضای اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظهای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمانهای هستند که با استفاده از هنر و مهارتهای علمی و ریاضی طراحی شدهاند. این مهارتها در ترکیب با هم عناصر زیباییشناسی نامیده میشوند. برگرفته از هنر، علم و ریاضیات مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ایجاد یک الگو، ریتم، کنتراست و وحدت در طراحی معماری مورد استفاده قرار میگیرند، این عناصر در کنار هم به معماران اجازه میدهند تا ساختمانهای زیبا و مفید خلق کنند.
ادامه مطلب نقشهکشی در رشتههای فنی، رسم نوعی تصاویر سادهشده خاص به نام نقشه است که برای انتقال ایدهها استفاده میشوند و نوعی زبان ترسیمی به شمار میآیند. نقشهکشی ترکیبی ازترسیمات تکتصویری سهبعدی و ترسیمات چند تصویری دو بعدی است.
ادامه مطلب معماران اهل ایران
(1 شهریور تهران -)معمار و نقاش ایرانی، استاد معماری و رییس سابق دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. ادامه مطلب کامران دیبا (طباطبایی) ( ۱۴ اسفند ۱۳۱۵) معمار معاصر، برنامهریز شهری و نقاش ایرانی است. پیشینه دیبا در رشته معماری دانشگاه هوارد در شهر واشنگتن دی سی تحصیل کرد. در سال ۱۹۶۴ در این رشته فارغالتحصیل شد و پس از آن به مدت یک سال تحصیلات تکمیلی را در رشته جامعهشناسی ادامه داد. ادامه مطلب محسن فروغی(۲۳ اردیبهشت ۱۲۸۶) درگذشت(۱۴ مهر ۱۳۶۲) معمار ایرانی، استاد معماری و رییس سابق دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. ادامه مطلب
مهندس کسی است که در یکی از رشتههای مهندسی آموزش دیدهباشد و یا به طور حرفهای در آن رشته مشغول به کار باشد. مهندسان از فناوری، ریاضیات، و دانش برای حلّ مسائل کاربردی استفاده میکنند.
ادامه مطلب (به انگلیسی: Modern architecture) نام جنبشی در معماری است.در معماری مدرن، کارکرد (functionalism) با ایدههایی ترکیب میشود که مفاهیم و فرمهای تاریخی از آن حذف شدهاند.از شیوههای این نوع معماری می توان سبک بینالمللی، آرت دکو، ، و را نام برد.
ادامه مطلب سبک بینالمللی یا شیوه بینالمللی (به انگلیسی: International Style) نام شیوهای در معماری مدرن است که در بین سالیان ۱۹۲۰-۱۹۳۰ در اروپا و آمریکا پایه گذاری گردید این اصطلاح منشا خود را از عنوان یکی از کتابهای راسل هیچکاک و فیلیپ جانسون گرفته بود کتبی که برای ثبت اطلاعات برگزاری نمایشگاه هنر معماری مدرن که در موزه هنرهای مدرن شهر نیویورک در سال 1932 نوشته شده بود.ویژگیهای مدرنیسم را در سرتاسر جهان بر اساس ویژگی های مشترک شناسایی و تعریف و طبقه بندی می کرد.که نتیجه آن تمرکز بیشتر بر ویژگی های سبک شناسی هنر مدرن بود اهداف هیچکاک و جانسون برای توصیف یک سبک از آن زمان بود که معماری مدرن را مختصر و مفید کرد.
ادامه مطلب هوگو آلوار هنریک آلتو (به انگلیسی: Hugo Alvar Henrik Aalto) متولد ۱۸۹۸، بزرگترین معمار فنلان و از بنیانگذاران معماری مدرن بود.آلتو در ۱۹۷۶ در هلسینکی درگذشت. در1916 به پلی تکنیک هلسینکی رفت و در 1921 فارغ التحصیل شد.از شاگردان آرماس لینگرن و لارس سونک بود آلتو در ایران :
ادامه مطلب واژه « معماری » در زبان عربی از ريشه ی « عمر » به معنای عمران و آبادی و آبادانی است و « معمار » ، بسيار آباد کننده . در زبان فارسی برابرهايی گوناگونی برای آن آمده است مانند : ادامه مطلب پتر بهرنس (به آلمانی: Peter Behrens) متولد ۱۸۶۸ هام بورگ، معمار آلمانی بود. وی از متقدمین معماری مدرن محسوب میگردد. لودویگ میس فن در روهه، لوکوربوزیه، و والتر گروپیوس از شاگردان او بودند.
معماری کانستراکتیویستی فرم از معماری مدرن است که در اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۲۰ میلادی و اوایل دهه ۳۰ شکوفا شد. این سبک معماری تکنولوژی پیشرفته و مهندسی را با اهداف آشکار ترکیب نمودهاست. اگر چه بعدها به چندین شاخه رقیب تقسیم شد، امااین جنبش مولد بسیاری از پروژههای پیشگام بود و البته در سال ۱۹۳۲ محبوبیت خود را از دست داد. گرچه اثرات آن در تحولات بعدی در معماری مشخص شدهاند
آدلف لوس (به آلمانی: Adolf Loos) معمار چکیالاصل اتریشی و از برجستهترین نمایندگان معماری مدرن قرن بیستم است. لوس پس از گذراندن دورههایی در پلیتکنیک درسدن، در ۱۸۹۳ سفری طولانی به امریکا انجام داد و در آنجا آثار مکتب شیکاگو و نیز نمودهایی از جنبش هنر و فن را به چشم دید. در بازگشت به اروپا فعالیت حرفهای خود را در وین آغاز کرد و آثاری پدید آورد که تجسم مادی و کامل نظریاتی بودند که او در نوشتههایش ارائه میداد. خانههایی که او در دو دههٔ نخست سدهٔ بیستم میساخت، در تضاد کامل با جریان یوگندشتیل قرار داشت و تجسم دقیق دیدگاههای نظری او بود که در مقالهٔ «معماری» در سال ۱۹۱۰ بیان شده بود. فضاهای داخلی پیراسته از جنس چوب و مرمر با نماهای بیرونی مکعبیشکل و اندودپوش، که هیچ تزئینی نداشتند، در تقابل قرار میگرفتند. در دههٔ ۱۹۲۰ او معمار ارشد شهر شد،
ادامه مطلب لو کوربوزیه (به فرانسوی: Le Corbusier) با نام اصلی شارل ادوارد ژانره (به فرانسوی: Charles-Édouard Jeanneret-Gris) (زاده ۶ اکتبر ۱۸۸۷ - درگذشته ۲۷ اوت ۱۹۶۵) معمار، طراح، نویسنده و نقاش سوئیسی بود. وی به عنوان یکی از اولین پیشگامان معماری مدرن و سبک بینالمللی مشهور است.
معماری پُستمدرن یا پسا نوگرا واکنشی است به سبک بینالمللی و معماری مدرن و از دهه ۱۹۸۰ به بعد دور گرفت. این نوع معماری همچنین مولفهایست از جنبش پسا نوگرایی. این نوع معماری پیرایش و تزیین را باز به میان میآورد، و از رنگهای زرق و برقدار و آرایههای نامتجانس اغلب بهره میبرد. در این شیوه، بجای استفاده از مفاهیم فاضلانه، سعی در استفاده از جزئیات و نمادهای صرفا زیبا، مقیاسهای متناقض، روابط هندسی دلبخواه، و طعنه و ابهام در فُرمها میشود. از آغازگران این جنبش میتوان آلدو روسی، چارلز مور، و مایکل گریوز را نام برد. ادامه مطلب معماری فناوری برتر یا تکنولوژی پیشرفته (high-tech) یک سبک معماری و طراحی صنعتی است که در سال ۱۹۷۰ پدیدار شد و عناصر پیشرفته تکنولوژی و صنعت را با هم ترکیب کرد. معماری High-tech به صورت سیمای تازهای از مدرنیسم ظاهر شد، یک توسعه ایدههای پست مدرنیسم که با پیشرفت در اصول فنی همراه شد. این دوره بعنوان یک پل بین مدرنیسم و پست مدرنیسم عمل میکند. به هرحال درجایی که یک دوره تمام و دوره دیگر آغاز میشود یک محدوده مبهم باقی می ماند. در سال ۱۹۸۰ تمیز دادن معماری High-tech و معماری پست مدرن دشوار بود. شمار زیادی از مطالب و ایدههای آن در معماری پست مدرن غرق شده بودند.
|
|
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |