معماری
بنام يگانه معمار هستي
قالب وبلاگ

آرمان های عملکردگرایانه
یکی از کنجکاو ترین و دور از دسترس ترین پدیده های نیمه ی قرن نوزدهم نیاز گسترده و مصرانه در تقاضای یک معماری جدید بود که در حدود سال۱۸۹۰ به اوج خود رسید زمانیکه گستره ی تجاری فولاد و بتن مصلح توصعه ی قابل ملاحظه ای یافت. نیاز به پاسخ گویی به خواسته ها ی جدید از جمله نیاز به ساختمان های صنعتی ، راه آهن ، مرکز خرید، زندان ها ، بانک ها ، کار خانه جات، خانه های شهری ، خانه های کارگری …که ناشی از صنعتی شدن بود عمدتا خطوط و فرمها تناسباتی منتهی شد که در الفبای معماری ما جایی نداشته بود .

مبلغینی نظیر جیمز فرگوسن در نظریه های خود پا را از تحول تدریجی فرمهای کلاسیک و قرون وسطایی فراتر نهاده اند او معماری معاصر شرقی را به واسطه ی تداوم ظهورش در تطابق با یک سنت پایدار میشود و آنچه فرگوسن و پیروانش میخواستند دگرگونی بود در راستای دگرگونی های اجتماعی و فنی که در تمدن جدید در شرف وقوع بود و سفارش دهندگان و مشتریان آخرین افرادی بودند که در طلب یک دگرگونی بودند . در قرن نوزدهم معماران و اندیشمندان برای به ظهور رسانیدن معماری جدید به نتیجه ی مهمی رسیدند و به قیاس معماری با مقوله های مختلف پرداختند که قیاس های عملکردی مهمترین قیاس بودند که عبارت است از:


ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

روز مهندس-در قديم مهندس به شخصي اطلاق مي شده كه به علم هندسه آگاهي مي داشت. روزپنجم اسفند در تقويم‌ها روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ايراني "خواجه نصرالدين طوسي " و "روز مهندسي" اعلام شده است.روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندس بر تمامی مهندس ها مبارک باد.به امید پیشرفت روز افزون کشور عزیزمان ایران.

 

 

 
نگاره: ‏دوستان روز مهندس بر تک تک شما عزیزان مبارک باشد . باشد که در کار بیشتر از علممان استفاده کنیم تا تجربه مان
            همتونو دوست دارم!!!‏

 

 

 
[ جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

با تمرکز بر معماری محلی، طرح پیشنهادی برای مسجد امیرالمونین توسط آتلیه معماری CAATاز زندگی روزمره فاصله می گیرد تا به فضای عبادت در ورودی بنا نزدیک شود.

یکپارچگی طرح پیشنهادی نقش خود را به عنوان یک مرکز فرهنگی و مذهبی در مقیاس منطقه ایفا می کند و در عین حال با بستر خود نیز در تعامل است.

در جستجوی مفهوم پروژه در تهران، این طرح یکی از اصول معماری ایرانی یعنی (سلسله مراتب) در کیفیت سازماندهی فضایی را آشکار نموده است.

با این روش لایه بندی فضاها، می توان رد پای سکانس های فضایی را در بناهای تاریخی خصوصا از نوع مذهبی آن دنبال کرد.

مقایسه بلوک های امروزی در یک شهر بزرگ با بلوک های ساختمانی فشرده که مسجد در آن قرار دارد و منطقه ای که مسجد با آن کار می کند، تیم طراحی را به چشم انداز جدیدی هدایت کرده که طرح پیشنهادی را در ارتباط با زندگی سنتی و مدرن قرار می دهد.

در درون محدودیت های مرزهای سایت، همسایگان و شکل گیری مسجد در ارتباط با نیازهای عملکردی یک چنین بنایی مانند تالار عبادت و فعالیت های جانبی، دسترسی ها و فضاهای جدا برای مردان و زنان و...در کنار معماری بومی شمال تهران باعث شد عناصر مسجد همچون مناره، صحن، حیاط و گنبد به گونه ای ادغام شوند که فضاهای کاملا جدید ایجاد کنند.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

 

 فصلنامه معماری و طراحی داخلی "خانه و دفتركار" قصد دارد ، مسابقه ای تحت عنوان "معماری از نگاه دوربین " برگزار نماید.

هدف از برگزاری این مسابقه ، به تصویر كشیدن زوایای پنهان این هنر، از نگاه یك عكاس و معرفی بهتر و دقیق تر، این مهم به اقشار خاص و عام جامعه می‌باشد .

آثار برتر و انتخابی ضمن چاپ در شماره آتی فصلنامه خانه و دفتركار ، دز گالری ای كه هم زمان با همایشی مرتبط توسط این فصلنامه و به همراهی انجمن معماران و طراحان داخلی ایران برگزار خواهد ‌شد ، به نمایش درخواهد آمد.

لذا از شما عكاسان ، معماران و طراحان داخلی دعوت می‌گردد تا آثار خود را در زمینه دیتیل های معماری ، نماهای ساختمانی ، طراحی داخلی و چیدمان ، با رعایت شرایط ذیل ، جهت شركت در مسابقه ارسال نمایید.

 


شرایط شركت در مسابقه:

تحویل آثار:

نحوه ارسال:

عناوین مسابقه:

جوایز مسابقه:

مهلت ارسال عكس‌ها:

ادامه مطلب
[ دو شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
[ یک شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید ترسیم پروژهای اتوکد معماری خود را به ما بسپاری تدریس در مقطع هنرستان وترسیم فنی در مقطع دانشگاه 09366692687
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معماری و آدرس architectiranian.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





قالب وبلاگ

این سایت را حمایت می کنم
عینک آفتابی