معماری
بنام يگانه معمار هستي
قالب وبلاگ

 

تأثير هنر و معماري اسلامي بر هنر و معماري اروپا و امريکا (بخش اول)

 

جهاني­شدن را با سه رويکرد، مورد توجه و تأمل قرار داده‌اند. گروهي آن را معادل غربي­شدن قلمداد کرده و چون اين تمدّن را فاقد صلاحيت‌هاي لازم براي جهان­شمولي فرهنگ و انديشه‌اش (به ويژه در ابعاد اخلاقي و آرمان­گرايي) مي‌دانند، جهاني­شدن را خطري براي جهان معاصر ارزيابي مي‌کنند و البته دلائل کافي و وافي براي اثبات مدعاي خويش-در فقدان صلاحيت‌هاي لازم تمدن غربي- دارند. اما اين که جهاني­شدن کاملاً معادل غربي­شدن باشد، فيه تأمل.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

 

 

«مناره»، به معنای جای نار و جای نور، جای روشنایی است؛ ساختمانی همانند برج است که در کنار راه و برای راهنمایی مسافران می‌سازند. مناره‌ها یکی از عناصر اصلی در فن و هنر معماری اسلامی جهان محسوب می‌شوند. الگوی اصلی مناره‌ها برج های کوتاه و مربع شکل پیش از اسلام در سوریه بود که برای معبدهاو یا مقاصد کلیسایی ساخته می‌شد، ولی معماران مسلمان بر ارتفاع آن افزودند و آن را به بناهای پله دار چند طبقه‌ای از نوع فانوسهای دریایی رومی نزدیک‌تر کردند.

 نخستین مناره حدود سال ۴۵ هجری، به درخواست والی عراق، «زیاد بن ابیه»، در مسجد جامع بصره ساخته شد. بلافاصله پس از آن، به دستور حاکم مصر، چهار مناره به مسجد «عمرو» در «فسطاط» ملحق گردید و این در حالی است که در مصر مناره‌های دیگری به مساجد اضافه می‌شد. شاید بتوان عامل رواج ساخت مناره‌ها در جوامعی با جمعیت غالب غیر مسلمان را تمایل مسلمانان به ابراز و تحکیم حضور خود و نیز عاملی در گردآوری مسلمانان پراکنده از نواحی مختلف شهر - به منظور انجام فریضه نماز - دانست.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

محصولات چوبی که بطور صحیح و برای هدف خاص با مواد حفاظتی تیمار شده و بطرز صحیحی نیز نصب شده اند ، در مقابل پوسیدگی و حمله حشرات و موجودات چوبخوار دریایی برای دوره طولانی تری مقاومت می کنند . علاوه بر موجودات زنده ، چوبی که در تماس با محیط باشد در معرض هوا زدگی نیز می باشد .هوا زدگی هنگامی رخ می دهد که چوب در معرض اشعه مستقیم خوشید بوده و به دلیل بارندگی ، به طور مداوم مرطوب و خشک می شود . در اثر این نیروها ، شکاف های کوچک موجود در هر دو سمت و مقطع انتهای تخته ، بزرگ شده و تبدیل به ترک می شوند . رطوبت به سرعت در این فضاها و الیاف انتهایی تجمع حاصل کرده و این فرایند (ترک خوردن) با سرعت بیشتری ادامه می یابد . اگر ترک ها به اندازه های عمیق شوند که از پوسته حفاظتی عبور کنند ، ممکن است پوسیدگی و حمله حشرات در قسمتهای داخلی و تیمار نشده محصولات چوبی رخ دهد . به علاوه چوب به قهوه ای تغیر رنگ داده یا ممکن است کپک زده و تیره رنگ شود . پدیده هوازدگی مخصوصاً در تولیدات چوبی که با مواد محافظتی محلول در آب مانند CCA و ACZA تیمار شده اند و یا در چوبهای تیمار نشده که دارای دوام طبیعی می باشند ، ایجاد مشکل می کند . عملاً تمام تخته ها ، تخته لایی ها ، تیر های چوبی، تیرک ها و الوار های چوبی که دربازارهای چوب فروشان جزء وجود دارند ، با مواد محافظتی محلول در آب تیمار شده اند و اگر در تماس با محیط باشند هوازده خواهند شد . برخی از کپک ها قادرند در سطوح الوارهای تیمار شده با مواد حفاظتی محلول در آب توسعه یابند . بنابراین اگر نمای ظاهری و زیبایی چوب مهم است باید سطح چوب پوشانده و پرداخت گردد.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

انتخاب چوبی که خصوصیات فنی لازم را تامین کند در درجه اول اهمیت قرار دارد. چوب آلات با درجه کیفی پایین دارای تعداد فراوانی گره و لبه های نا صاف در محلی که پوست از چوب جدا شده است می باشد . در لمبه کاری، چوب و پرداخت سطحی آن در معرض نوسانات (فیزیکی و شیمیایی) شدیدی قرار می گیرد . این سطوح افقی اغلب در معرض تابش مستقیم خورشید بوده و تمایل به جذب رطوبت دارند، بنابراین هوازدگی در این محصولات فوق العاده تسریع می شود . همانطور که خشک شدن و مرطوب شدن چوب به طور متوالی رخ می دهد ، هم کشیدگی و واکشیدگی چوب منجر به ایجاد ترک های ریز شده که این ترک ها تمایل دارند که گسترش یافته و تبدیل به شکافهایی در امتداد طولی شوند ، که آنها نیز به نوبه خود به جذب و نگهداری رطوبت گرایش دارند . به دلیل حضور رطوبت ، شرایط پوسیدگی و حمله حشرات شدیداً افزایش می یابد. هر نوع پوشش سطحی لمبه ها (از قبیل رنگ- لاک الکل و پوششهای لایه ای روی چوب ) در معرض تنش های شدیدی قرار دارند. دلیل آن ایجاد هم کشیدگی و واکشیدگی چوب به خاطر تغییرات رطوبت است . علاوه بر این ، سطح پرداخت شده مخصوصاً در مناطق پر رفت و آمد در معرض فرسایش سطحی قرار دارد . به دلایل فوق پوششهای سطحی معمول چوب هیچگاه نباید برای لمبه ها استفاده شوند. به دلیل شرایط هوازدگی شدیدی که لمبه ها با آن مواجه هستند ، معمولاً برای قسمتهای سطحی و بالاتر از سطح زمین از چوبهایی که با مواد محلول در آب اشباع عمق شده اند یا از چوبهایی که دوام طبیعی بالایی دارند،مانند سرخ چوب و نوش آمریکایی، استفاده می شود. تمامی تیرک ها و دیگر اعضای چوبی که با خاک در تماس هستند باید به طور عمیق با مواد حفاظتی مناسب و با درجه تثبیت شدگی مناسب اشباع شوند. لمبه های چوبی عموماً به صورت طبیعی یا حفاظت شده در محیط استفاده می شوند . برخی چوبهای حفاظت شده با مواد محلول در آب حاوی مواد ضد آب و مواد رنگی (معمولاً قهوه ای ) می باشند. مواد حفاظتی ضد آب باعث کاهش ترک و ایجاد ترک و شکاف در چوب میشوند .


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

سیستم تولید انرژی خوشیدی و باد این خانه را بی نیاز از اتصال به شبکه خدمات انرژی می کند.


آیا می خواهید با آسایش حضور در خانه سفر کنید ؟ اگر پاسخ شما مثبت است نگاهی به این خانه چوبی شگفت انگیز بیاندازید.

ProtoHaus یک خانه چوبی با تکیه بر پایداری،عملکرد گرایی و زیبایی شناختی است.در این بنا از مصالح بازیافتی و اصلاح شده استفاده شده و روند ساخت و ساز با نظارت شرکت ساختمانی S. C. Holle و کمک آنها انجام شده است.


 

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

تا دوران متأخر عموماً واژه‌ی «مدرن» به «معاصر بودن» اشاره داشت؛ چرا که هر هنری در زمان خلق خود مدرن محسوب می‌شود.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

اینکه می‌گویند”معماری اسلامی” روی غرض خاصی بوجود آمده است. هیچگاه شنیده نشده بگویند معماری مسیحی یا معماری یهودی یا معماری بودائی. سهم اصلی معماری ممالک مسلمان از معماری ایرانی ناشی می‌شده و برای کمرنگ کردن آن از واژه”اسلامی” استفاده می‌کنند


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

معاون عمرانی استاندار تهران از ابلاغ بخشنامه جدید به شهرداری‌ها جهت حضور مثلث مالک، مهندس ناظر و نماینده شهرداری هنگام گودبرداری‌ها خبر داد.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

لایحه‌ای که شهرداری‌تهران دو هفته پیش برای ضابطه‌مند کردن گودبرداری‌های ساختمانی آن را به شورای‌شهر ارسال کرده بود، دیروز پس از اصلاح در صحن شورا، به تصویب نهایی رسید، اما تعدادی از اعضای شورا نگران آثار منفی ابلاغ این مصوبه، بر رفتار سازنده‌ها به خصوص در بافت‌فرسوده پایتخت هستند


ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

خانه مدور ذرتي

شركت معماري فرانسوي St. André-Lang نمونه اوليه يك خانه فشرده مدور را طراحي كرده كه از چوب ذرت در درون ديوارهاي آن استفاده شده است.

اين خانه با مساحت 20 متر مربع در پارك حفاظت شده‌يي در فرانسه واقع شده و اخيراً برنده رقابت معماري زيست سازگار و ارزان شده است.

هزينه كلي اجراي اين پروژه هفت هزار يورو عنوان شده است.

اين ساختمان كه “Tourner autour du Ried” نام گرفته، در شكل مدور طراحي شده و نور آفتاب در طول روز از خلال آن فيلتر مي‌شود.
 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 18 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

مقبره بوعلي سينا

 

آرمگاه شيخ‌الرئيس ابوعلي سينا، فيلسوف، دانشمند و طبيب مشهور ايراني ملقب به نابغه شرق (428-370هق) در ميداني به نام بوعلي سينا در شهر همدان واقع شده است.

آرامگاه بوعلي سينا در زميني به مساحت 3090 متر مربع احداث شده و زير بناي اصلي آن حدود 1792 متر مربع و نماي آرامگاه از سنگ خاراست .
 

 

 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 18 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

 

یه سری عکس از مجموعه ورزشی به همراه پلان - حجم - نما - برش . . .

100% نظیرش رو جایی ندید . چون خودم گردآوریشون کردم


ادامه مطلب
[ یک شنبه 8 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

خانه های آینده ، تنها طرح و پیشنهادهایی هستند که قابل اجرا هستند ، که در اینجا تصویری از این

خانه ها را در ذهن شما ایجاد می کنیم .

۲۶طراح سعی کرده اند تا این طرح که اکنون شما میبینید را طراحی کنند.

 


ادامه مطلب
[ یک شنبه 8 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

 

رافائل سانتسیو (به ایتالیایی: Raffaello Sanzio) (6آوریل 1483 میلادی - 6 آوریل 1520 میلادی) که بیشتر با اسم کوچکش رافائل شناخته می‌شود، نقاش و معمار ایتالیایی دوران اوج رنسانس است. وی به همراه لئوناردو داوینچی و میکل آنژ سه‌گانه استادان بزرگ دوران خود را تشکیل داده‌است.

 

رافائل هنرمند پرکاری بود که کارگاه بزرگی را مدیریت می‌کرد و علی‌رغم مرگ زودهنگامش در ۳۷ سالگی، امروزه تعداد فراوانی از آثارش برجای مانده‌است. از آن زمره می‌توان به دیوارنگاره‌های اتاق های رافایل در واتیکان اشاره نمود که اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین اثر در طول عمر هنری وی بود علی‌رغم آن‌که در زمان مرگش ناتمام باقی ماند. پس از سال‌های ابتدایی زندگی در رم اکثر آثار رافائل توسط خود وی طراحی و به طور گسترده در کارگاهش خلق می‌شدند که این خود با افت قابل ملاحظه‌ای در کیفیت همراه بود. رافائل در طول حیات، نقاش بسیار تاثیرگذاری بود اگرچه در خارج از رم او را اغلب با آثار مشترکش می‌شناختند. پس از مرگ رافائل، تاثیر رقیب بزرگش میکل آنژ بر هنر اروپا تا قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی فراگیر بود، هنگامی که کیفیت هارمونیک و یک‌دست آثار رافائل بار دیگر به عنوان سبکی برتر مورد توجه قرار گرفت.


ادامه مطلب
[ جمعه 8 دی 1391برچسب:معماران معروف, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

http://www.iricap.com/images/other/mehr30-VARTAN.gif

پل آبکار در سال 1287 شمسی در یک خانواده نسبتاً مرفه دیده به جهان گشود. او تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان سن لویی تهران گذراند و در سال 1304 برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. دیپلم متوسطه خود را در سال 1929 میلادی     ( 1308 ) از دبیرستان اورلئان فرانسه گرفت و در همان سال در دانشگاه سن لوک بروکسل در رشته معماری به تحصیل مشغول شد. دوره تحصیل هفت سال طول کشید و در طول آن دوره های شبانه مجسمه سازی، مقاومت مصالح، دکوراسیون و منبت کاری را نیز طی کرد.

 


ادامه مطلب
[ جمعه 8 دی 1391برچسب:معماران معروف, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
7f3d582666ef04b8a6a35e19c5560919 288x300 زندگینامه هـــادی تهرانــــی پادشـــــاه معمـــــاری دنیــــا

تهرانی در سال ۱۹۵۴ در تهران متولد شد. مدت شش سال در ایران زندگی کرد و در سال ۱۹۶۰ به همراه خانواده‌اش به آلمان رفت. پس از گذراندن دوران دبیرستان، در سال ۱۹۷۷ تحصیلات خود را در رشته معماری در دانشگاه صنعتی (براونشوایک) آغاز و تا سال ۱۹۸۴ در این رشته به تحصیل پرداخت. پس از آن مدتی در مدرسه‌ عالی (آخن) تدریس کرد و همزمان روی پروژه‌های معماری کار می‌کرد. او استعداد و خلاقیت فراوانی در این رشته از خود نشان می‌داد. در سال ۱۹۹۱ همراه با دو تن از معماران خبره آلمانی به نام (جینز بوت) و (کایریشتر) دفتر معماری (BRT) را در هامبورگ تاسیس کردند که امروزه با ۱۰۴ کارمند، به عنوان معروفترین و بهترین دفتر معماری در اروپا در حال فعالیت است. این دفتر در زمان تاسیس، فقط ده کارمند داشت. امروزه طرح‌ها و پروژه‌های بدیع و باشکوه تهرانی نه تنها در شهرهای آلمان از جمله مونیخ، کلن، فرانکفورت، هامبورگ، برلین و… بلکه در بسیاری از شهرهای توریستی دنیا از جمله دوبی، مسکو، استانبول، رم و… به چشم می‌‌خورد. کارهای او در سطح بین‌المللی، الگو و نمونه است. مردم آلمان به تهرانی علاقه زیادی دارند و برایش احترام زیادی قایل هستند.


ادامه مطلب
[ جمعه 8 دی 1391برچسب:معماران معروف,, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

ر شیت بندی معماری نکات متعددی مؤثر خواهند بود . لیکن اولین تأثیر مربوط به ذوق و سلیقه خود شخص بوده و سپس مواردی که در دروس مبانی و مقدمات طراحی آموخته ، خواهد توانست به او در بیان درست طرح و ایده و کانسپت طراحی شده کمک کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد :

1) اولین تأثیر مربوط به ذوق و سلیقه خود شخص بوده و سپس مواردی که در دروس مبانی و مقدمات طراحی آموخته ، خواهد توانست به او در بیان درست طرح و ایده و کانسپت طراحی شده کمک کند.
2) تعادل بصری در شیت ایجاد کنید .
3) بصورت آگاهانه شیت را سنگین کنید .


ادامه مطلب
[ جمعه 8 دی 1391برچسب:شیت بندی,, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

1- خانه اوهام، اسپانیا

۲- خانه پیچ خورده، پرتغال

ادامه مطلب
[ چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]

انواع اتاقها

 

اتاق یك نفره : اتاق یك نفره كه سینگل نامیده می شود . دارای یك تخت می باشد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده می شود .

 

اتاق دو نفره : اتاق دو نفره كه دبل یا توئین نامیده می شود . دبل یعنی اتاقی كه یك تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی است كه دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده می شود .

 

اتاق سه نفره :اتاق سه نفره كه تریپل نامیده می شود . دارای 3 تخت تك نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده می باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده می شود .

 

سوئیت Suite: به اتاقی گفته می شود كه قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضی از هتل ها قسمت پذیرایی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد ( دوبلكس ) البته می توان در سوئیت یك آشپزخانه كوچك نیز دایر نمود .

 

آپارتمان Apartment :عبارت است ازیك هال و پذیرایی با یک ، دو و یا سه اتاق خواب كه هر كدام دارای دو تخت است . در صورتی كه دواتاقه باشد، معمولاً یك اتاق ( دبل ) یك تخت دو نفره و اتاق دیگر توئین، دو تخت یك نفره خواهد داشت .هر آپارتمان یك حمام مشترك دارد و یك آشپزخانه كوچك.معمولاً در قسمت پذیرایی به تعدادكافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, ] [ ] [ سید محمد ابراهیمی ] [ ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید ترسیم پروژهای اتوکد معماری خود را به ما بسپاری تدریس در مقطع هنرستان وترسیم فنی در مقطع دانشگاه 09366692687
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معماری و آدرس architectiranian.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





قالب وبلاگ

این سایت را حمایت می کنم
عینک آفتابی