معماری بنام يگانه معمار هستي
|
جمعیت ( یعنی انسانها ) مبنای مهم همه طرحهای شهری است .
واین جمعیت ( انسانها ) الزاماً بایستی در شهر بر اساس استانداردهای محلی و بین المللی در رفاه و آسایش زندگی کنند . و برای اینکه در رفاه و آسایش زندگی کنند ، بایستی تک تک اجزای پیکره شهری مانند شبکه معابر ، فضاهای آموزشی ، فضاهای درمانی ، فضاهای تفریحی و گردشی و پارک و فضای سبز و تاسیسات و تجهیزات شهری و فضاهای کار و سکونت و غیره ، زنده و پویا ، به اندازه وبه نسب و تناسب جمعیت شهر باشد .
ادامه مطلب مالكين اراضي واملاك واقع در محدوده شهر يا حريم آن بايد قبل از هر اقدام عمراني يا تفكيك ارا ضي و شروع ساختمان از شهرداري پروانه اخذ نمايند.
شهرداري ميتواند از عمليات ساختماني ساختمانهاي بدون پروانه يا مخالف مفاد پروانه، به وسيله مامورين خود اعم از آن كه ساختمان در زمين محصور يا غير محصور واقع باشد جلوگيري نمايد.
ادامه مطلب این دستورالعمل در دو بخش مشتمل بر الزامات، چک لیست راهنمای طراحی نما و پیوست های مربوطه (توصیه ها و تعاریف) به شرح ذیل تدوین گردیده و کلیه ساختمان ها با مساحت زیربنای 2500 مترمربع و بیشتر در شمول آن قرار می گیرند. ادامه مطلب 1- احداث پيشآمدگي و بالكن در گذرهاي كمتر از 12 متر مقدور نميباشد. 2- احداث پيشآمدگي در خيابانهاي 12 متر تا 20 متر به عمق 80 سانتيمتر و براي خيابان20 متر به بالا به عرض 120 سانتيمتر مجاز ميباشد. 3- ارتفاع پيشآمدگي نسبت به كف پيادهرو، نبايد از 5/3 متر كمتر باشد و سطح آن مطابق ضوابط مربوطه جزء تراكم محسوب خواهد شد. 4- پيشآمدگي روي پخ دوگذر در محدوده سند مالكيت، به ميزان حداكثر 5/1 متر عمود بر پخ و به شرط رعايت 5/3 متر ارتفاع از كف پيادهرو بلامانع است. احداث ساختمان در املاکی که با طرحهای تعریض گذر برخورد دارند ( به اصطلاح عقب نشینی دارند ) با رعایت 60٪ طول و مساحت طبق سند و قبل از اصلاحی ، در باقیمانده زمین و درحد تراکم مجاز بلامانع میباشد و پیشآمدگی بیش از60٪ طول تا 2 متر نیز بلامانع است .
در صورتیکه بنای همسایه مجاور در مازاد 60% طول ، با پخ زاویه 45 درجه احداث شده باشد ، پیش آمدگی ساختمان در سمتی که ساختمان همسایه با پخ است الزاما بایستی با پخ زاویه 45 درجه احداث شود . جبهه غربی ساختمان است . در تهران بهترین جهت نورگیری ، از جبهه جنوبی ساختمان و بعد از آن به ترتیب جبهه های شرقی سپس شمالی و در آخر لذا در صورتیکه قطعات تفکیکی زمین بصورت شمالی – جنوبی باشند ، محل استقرار ساختمان در شرايط متعارف بايد در قسمت شمالي زمين باشد ، در صورتیکه قطعات تفکیکی زمین بصورت شرقی – غربی باشند ، محل استقرار ساختمان در شرايط متعارف بايد در قسمت غربی زمين باشد،
ولی در هر شرایط ، بافت موجود در محل تعیین کننده اصلی محل استقرار ساختمان در زمين است تا نما و منظر شهری در گذر مورد نظر حفظ شود . بر اساس ضوابط و مقررات شهر سازی ملاک عمل طرح جامع شهر تهران ضوابط سطح اشغال در قطعات مسکونی بدین شرح است :
سطح اشغال در قطعات مسکونی معادل ۶۰ درصد مساحت زمین طبق سندمالکیت مجاز است . محل احداث بنا را در مطالب بعدی توضیح خواهم داد ، لیکن در صورتیکه محل احداث بنا در شمال ملک باشد ، شرایط زیر در طراحی بایستی رعایت شود : ادامه مطلب 1- ضوابط نورگیری در قطعات کوچکتر یا مساوی 200 متر مربع 2 - ضوابط نورگیری در قطعات بزرگتر از 200 متر مربع ادامه مطلب
در صورتیکه در تعبیه نورگیرهای واحدهای مسکونی،
شرایط زیر رعایت شده باشد مساحت نورگیرها یا پاسیوها جزء زیربنا محسوب نمی گردند.
اصل موضوع پارکینگ به مکان پارک خودرو و خارج شدن از آن بر میگردد . ضوابط ملاک عمل موجود برای این مهم به شرح زیر است : فضای سر پوشیده لازم برای پارکینگ یک خودرو در یک خانه ویلایی به ابعاد 3 × 5متر الزامیست. ادامه مطلب صدور پروانه جهت ساختمان جدید و یا اضافات ساختمانی مجاز نخواهد بود مگر اینکه درطرح ساختمانی و یا تغییرات آن حداقل تعداد محلهای پارکینگ « براساس معیارهای مشخص شده در ضوابط مربوطه» پیش بینی شده باشد.
ادامه مطلب شهر تهران از جهت تعیین پارکینگ لازم جهت ساختمانهای مسکونی و خدماتی به سه حوزه 1-2-3 تقسیم بندی شده که ضوابط تامین پارکینگ در این حوزه ها به شرح ذیل است:
لازم به ذکر است جهت سایر کاربردها ( تجاری-اداری-رستوران و...) تعداد پارکینگ لازم در هر سه حوزه مساوی بوده و در جدول پیوست بخشنامه پارکینگ به تفکیک ذکر گردیده است. ادامه مطلب نام «موما» را حتماً شنيدهاي، موما (MOMA) كه مخفف «موزه هنرهاي مدرن» به زبان انگليسي است، نام موزهاي است در نيويورك كه مهمترين و معروفترين مركز مربوط به هنر مدرن جهان است و در گسترش و پيشرفت اين هنر نقش بزرگي داشته است. حالا مسئولان كشور هند تصميم گرفتهاند چنين موزهاي را در كشور خودشان، در شهر كلكته، بسازند و نام آن را هم KMOMA گذاشتهاند. قرار است در اين موزه، آثار مدرن هنرمندان هندي، از قرن 19 ميلادي تا به امروز، به نمايش در بيايند، بخشهايي هم در آن براي آثار هنري مدرن كشورهاي ديگر جهان پيشبيني شده است. «بدون عنوان»، اثر «پارش مايتي»، هنرمند هندي. او در خلق اين اثر، هم از هنر مدرن تأثير گرفته، هم از هنر بومي هند. رنگهاي پرشور و درخشان و ضربقلمهاي ضخيم، شيوه كار هنرمند را به شيوه اي منحصر به فرد تبديل كرده. ادامه مطلب |
|
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |